/
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
بهرام امین‌فرد، مدیریت مجموعه ساختمانی امین در گفتگو با نبض نفت:

قاچاق خاک ایران یک واقعیت تلخ است

مدیریت مجموعه ساختمانی امین از قاچاق خاک مرغوب ایران به کشورهای دیگر خبر داد و گفت با وجود اینکه دولت مجوزی در این زمینه صادر نکرده اما قاچاق خاک به سمت برخی کشورها از جمله امارات در حال حاضر وجود دارد.
کد خبر : ۳۲۶۵۳
قاچاق خاک ایران یک واقعیت تلخ است
بهرام امین‌فرد، مدیریت مجموعه ساختمانی امین است که با حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در گفتگو با خبرنگار ما به برخی از مشکلات صنعت ساختمان اشاره کرد. در ادامه خلاصه‌ای از این گفتگوی جذاب را می‌خوانید.

حوزه فعالیت اصلی من ساختمان‌سازی می‌باشد و رشته تحصیلی من خاک‌شناسی است.

به طور کلی صنعت نفت و ساختمان با یکدیگر پیوند خورده‌اند. اکثر مدیران صنعت نفت دانش‌آموخته رشته عمران هستند.

سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان به دلیل وجود تحریم‌ها دچار مشکل شده است‌. ما منابع مالی خوبی در کشور اسکاتلند داریم ولی به دلیل وجود تحریم‌ها قادر به استفاده از آن نیستیم.

دولت باید به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد که از طریق دیگری بازگشت سرمایه داشته باشیم. ما توانایی لازم در این زمینه را داریم ولی باید از ما حمایت شود تا این سرمایه در بخش‌های ساختمانی استفاده و به کشور بازگردد. از سال ۱۳۵۵ این سرمایه مسدود شده است. اگر شرایط کاری در این خصوص مهیا شود آمادگی دریافت این سرمایه را داریم‌.

من به کشورهای بسیاری سفر کرده‌ام. خاک آذربایجان و کانادا مرغوب نیست ولی خاک کشور ما از هر لحاظ مناسب است. در زمینه کشاورزی، مصالح و ... کاربرد فراوانی دارد. در مسجد سلیمان نیز پالایشگاه غنی داریم و سیمان به کار رفته در آن از بهترین نوع می‌باشد. متاسفانه در چند سال اخیر خاک ما از طریق بنادر و لنج‌های بزرگ از کشور خارج می‌شود. دولت به طور رسمی مجوز این کار را نمی‌دهد ولی این عمل همچنان به صورت قاچاق ادامه دارد.

کشور امارات سالهاست که خاک ما را با قیمت بسیار ناچیز خریداری می‌کند. این موضوع ناخوشایند است. ما خاک معادن را به کشور چین می‌فروشیم ولی بعد از فعل و انفعال در آن به ماده دیگری تبدیل می‌شود. ولی به طور کلی فروش خاک وطن به لحاظ حس وطن دوستی صورت خوبی ندارد چون در تبلیغات نیز جمله به خاک خود خوش آمدید خود‌نمایی می‌کند. به نظر من این موضوع یک نوع توهین و بی‌احترامی به ایرانی‌هاست.

مهمترین مشکل ما در ایران وجود تحریم‌ها می‌باشد، تمامی سران ما از گذشته تا حال دلسوز و کارآمد بوده‌اند ولی اکنون باید تعاملات خود را با دنیا تغییر دهیم. زمانی که امکان تعامل با دنیا فراهم شود بسیاری از مشکلات کشور نیز مرتفع خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر