/
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
محمد‌حسین دُرّانی عضو نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با نبض نفت:

لزوم تغییر دیدگاه مردم در خصوص بساز و بفروش در بخش خصوصی

محمد‌حسین دُرّانی که رتبه یک ریل در کشور را دارد و عضو نظام مهندسی ساختمان می‌باشد معتقد است دیگاه مردم در خصوص ساخت و ساز و همان بساز و بفروش بخش خصوصی باید تغییر کند.
کد خبر : ۳۲۶۵۴

لزوم تغییر دیدگاه مردم در خصوص بساز و بفروش در بخش خصوصیمحمد‌حسین دُرّانی از سازندگان خوشنام ایران است که در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌کند. در ادامه گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری نبض نفت با محمد‌حسین دُرّانی تقدیم مخاطبان عزیز می‌شود.

سال ۱۳۷۹ در رشته عمران از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر فارغ‌التحصیل شدم. بعد از آن تا امروز در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنم. در حال حاضر عضو نظام مهندسی ساختمان، ناظر پایه یک و مجری، همچنین عضو هیئت مدیره یکی از مهندسین مشاور در کشور هستم و علاوه بر این رتبه یک شهرسازی، رتبه یک ریل و رتبه دو بندر را نیز دریافت کرده‌ایم.

سال ۱۳۸۱ در میادین برق‌رسانی بین کشورهای عراق و ایران در زمینه صنعت نفت فعالیت داشتم. زمانی که عراق اشغال شده بود و میادین نفتی این کشور توسط انگلستان استخراج می‌شد در آن زمان با عملیاتی کردن یک پروژه بزرگ توسط گروه ما خطوط انتقال برق که سهم مشترک ایران از استخراج نفت بود را حفظ کردیم. یکی دیگر از خدمات ما برای شرکت نفت احداث یک هتل در منطقه آبعلی است.

بزرگترین و فراگیرترین صنعت در کشور، ساختمان است چون اکثر صنایع را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. ساخت فرودگاه و آشیانه در همه جوانب صنایع دریایی، محل نگهداری بارها در صنعت فولاد، احداث کارخانه، پالایشگاه و راهسازی و ... همگی با این صنعت مرتبط هستند.

در ساخت اسکله‌ اهمیت ساختمان‌سازی در پایه آنها و مقاوم‌سازی بسیار مورد توجه است که باید با فلزات مخصوص از سازه اصلی حفاظت شود.

پیشرفت این صنعت فعالیت بیشتر بخش خصوصی را می‌طلبد. در سالهای اخیر عملکرد بخش دولتی بسیار ضعیف بوده و انجام پروژه‌‌های مختلف تا چندین سال به طول انجامیده است. به عنوان نمونه اگر ساخت مسکن مهر به بخش خصوصی واگذار می‌شد بسیار موفق‌تر بود. به نظر من بخش دولتی باید مسئولیت ساختار و زیرساخت‌های کشور مانند احداث جاده و امکانات رفاهی دیگر در کشور را بر عهده بگیرد. در جامعه امروزی برای موفقیت باید با دانش روز دنیا همگام باشیم.

دیدگاه منفی مردم نسبت به بخش خصوصی و تصور این‌که بخش مذکور بساز و بفروش است باید تغییر کند.

متاسفانه بعضی قوانین سازندگان را با چالش مواجه می‌کند از آن جمله قوانین دارایی و مالیات است. بدین صورت که اگر شما ملک نوساز خود را در همان زمان بفروشید بایستی پرونده شغلی تشکیل دهید در صورتی که اگر همان ملک سه سال فروخته نشود و بعد شما بفروشید نیازی به تشکیل پرونده مالیاتی نیست. این قاتون می‌تواند سازندگان را به احتکار آپارتمان تشویق کند و دقیقاً بایستی برعکس اجرا شود.

دولت باید از سازندگان حمایت کند چون سازنده نیز یک تولیدکننده است. پشتیبانی از بخش خصوصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزارت نفت به دلیل ساختار منطقی، قوانین مناقصات و انتخاب مشاورین متخصص خطای محاسباتی کمتری دارد و عملکرد ایشان بسیار مطلوب است.

وزارت مسکن به دلیل گستردگی فعالیت‌ها از یک درمانگاه در شهر کوچک گرفته تا فرودگاهها و ... دچار یک ساختار بزرگ و غیرپویا می‌باشد و بهتر است با تمرکز در ایجاد زیرساخت و واگذاری به بخش خصوصی پویاتر شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر