/
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
مهدی پرانداخت از فعالان صنعت ساختمان در گفتگو با نبض نفت:

سازنده‌های مسکن مهر دانش و علم این کار را نداشتند

مهدی پرانداخت که از فعالان صنعت ساختمان است معتقد است کسانی مسکن مهر را ساختند که دانش و علم این کار را نداشتند و به همین دلیل مسکن مهر از کیفیت لازم برخوردار نیست.
کد خبر : ۳۲۶۹۹
مهدی پرانداخت که از فعالان صنعت ساختمان به شمار می‌رود با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به مشکلات این صنعت اشاره کرد. گزیده‌ای از صحبت‌های این سازنده موفق صنعت ساختمان تقدیم مخاطبان عزیز می‎شود.

مدت ۲۸ سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستم. ساخت و ساز حرفه خانوادگی ما می‌باشد. ما با بیشتر شرکت‌ها در این زمینه در ارتباط هستیم. صنعت نفت و ساختمان مکمل یکدیگر هستند. اگر ساخت و ساز متوقف شود، صنعت نفت دچار مشکل خواهد شد. در این صنعت می‌توان به خود‌‌کفایی رسید. در گذشته اکثر کارهای ساختمان در حوزه نفت توسط مهندسین سوئدی انجام می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر اجرای بیشتر این پروژه‌ها بر عهده مهندسین داخلی است. اوج این فعالیت‌ها بین سالهای ۸۰ تا 87 در عسلویه بوده و دولت در آن زمان موفق عمل کرده است.

در حال حاضر صنعت ساختمان بسیار قدرتمندتر از صنعت نفت ظاهر شده است. اگر به صنعت نفت بهای بیشتری داده می‌شد و خام‌فروشی صورت نمی‌گرفت، فرصتهای بیشماری برای پیشرفت کشور فراهم می‌شد. در چین از نفت خام محصولات فراوانی ساخته می‌شود ولی خام‌فروشی در ایران موجب کاهش میزان سرمایه شده است. پیشرفت صنعت ساختمان می‌تواند به دلیل جمع‌آوری معلق سرمایه نیز باشد.

پیشنهاد من برای پیشرفت در صنعت افزایش کلاس‌های علمی و برگزاری این دوره‌ها به صورت عملی و غیر‌ مکتوب می‌باشد. تعداد مهندسان در کشور بسیار زیاد است ولی متبحر نیستند. متاسفانه دانش امروز جامعه بیشتر مبتنی بر مدرک‌گرایی است و دانش‌آموختگان به صورت کاربردی تعلیم ندیده‌اند در حالی که برای موفق بودن باید کار به صورت عملی نیز آموزش داده شود.

ساختمان‌سازی یک هنر بزرگ است و مراحل انجام کار از طراحی، نقشه و معماری تا پیاده‌سازی و اجرای آن مدت طولانی زمان می‌برد‌. در احداث یک ساختمان تجاری و یا مسکونی قبل از اجرا باید تمامی جوانب آن سنجیده شود. انجام کار بدون مطالعه و تحقیق سودی ندارد و گروه را با مشکل مواجه می‌کند.

دولت باید از سازندگان حمایت کند و موانع موجود در این بخش را کاهش دهد. در شهرداری‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم و قوانین آن به بازبینی نیاز دارد. مدیرانی که در راس کار هستند باید متخصص و مجرب باشند.

ساخت مسکن مهر باید با دقت بیشتری انجام می‌گرفت. متاسفانه اکثر کسانی که آن را اجرا کرده‌اند از علم کافی بهره‌ای نداشته‌اند چون در ساخت و ساز مقاوم‌سازی صورت نگرفته است. طراحی و اجرای نادرست در کار باعث بدنامی در دراز‌مدت خواهد شد. نظارت مدیران پروژه‌ها بر کار باید به صورت مستمر باشد. همچنین می‌توان از افراد بازنشسته متخصص جهت آموزش جوانان کمک گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر