/
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

جایگاه ویژه کارگران افغان در نوسازی بافت شهری

سال‌هاست مهاجران افغان در ایران حاضر و در بخش‌های عمده‌ای از صنعت ساختمان موثر بوده و مشغول به کار هستند.
کد خبر : ۳۲۷۲۳
جایگاه ویژه کارگران افغان در نوسازی بافت شهری

محمد‌حسین دُرّانی عضو نظام مهندسی ساختمان است که در یک یادداشت ویژه به نقش و اهمیت کارگران افغان در صنعت ساختمان اشاره کرده است.

در ادامه این یادداشت تقدیم مخاطبان پایگاه خبری نبض نقت می‌شود.

مشاغلی مانند حفاری چاه، بتن‌ریزی، نماکاری و سیمانکاری در ارتفاع و...از جمله مشاغلی است که کارگران فصلی ایرانی تمایلی به آنها ندارند و در صورت نبود کارگران افغان احتمالا دچار مشکل خواهیم شد.

از جمله در صنایع وابسته مانند سنگ‌بری‌ها، کوره‌های آجرپزی و بسیاری از صنایع وابسته به ساختمان جایگاه نیروی کار افغانی قابل چشم پوشی نیست.

اما متاسفانه می‌بینیم در شرایط امروز که حتی نیروی کار ایرانی در بخش‌های فنی مانند برق، تاسیسات، آسانسور، نقاشی و ... حاضر به فعالیت نیستند، نیروی انتظامی همچنان به جمع‌آوری کارگران افغان اقدام می‌نماید.

در حالی که به دلیل افزایش نرخ ارز، بسیاری از کارگران حرفه‌ای افغان از ایران رفتهاند و قصد بازگشت ندارند، عجیب است که صنعت ساختمان همچنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

در خصوص استفاده از نیروی کار ارزان، بسیاری از کشورها حتی اقدام به دادن اقامت می‌کنند. به عنوان مثال کانادا اعلام کرده است در سال جدید اقدام به جذب یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی کار جدید می‌کند.

در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیروهای کار حتی بدون اقامت دائم، به صورت کفیل انجام می‌گیرد. یعنی هر نیروی خارجی می‌بایست جهت حضور و فعالیت در آن کشور عربی، یک کفیل داشته باشد که حساب بانکی‌اش به نام اوست و کارت کارگری او هم در اختیار کفیل می‌باشد. در صورتی که مرتکب تخلفی هم شود، کفیل او بایستی پاسخگو باشد.

نیروی کار ارزان برای صنعت ساختمان یک ضرورت است و بایستی نگاه عمومی به این نیروی کار افغان به عنوان یک فرصت تلقی شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر