/
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵

تشریح نتایج اجرای طرح تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس معتقد است تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی کاهش قیمت کالاها را به دنبال دارد.
کد خبر : ۳۲۷۴۳
نبض نفت - مالک شریعتی نیاسر درباره تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی، گفت: ادعای شرکت‌‌های خصوصیِ فعال در زمینه واردات کالاهای اساسی این است که می‌توانند نفت را در قبال کالا با دیگر کشورها مبادله یا تهاتر کنند؛ نخستین مزیت تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی این است که متمرکز کردن فرآیند واردات، نظارت دولت را بر مبادی واردات و صادرات کشور افزایش می‌دهد و با جلوگیری از موازی‌کاری در صادرات نفت، مانع از واردات کالاهای غیرضرور به جای کالاهای اساسی خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به خارج شدن ارز از چرخه مبادلات، قیمت دلار پایین خواهد آمد و این مهم کاهش قیمت‌ها را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: اگرچه تاخیر در واردات قیمت کالاها را بالا می‌برد اما با خارج شدن ارز از چرخه واردات، ورود کالاهای اساسی به کشور با سرعت بیشتری انجام خواهد شد بنابراین می‌توان شاهد کاهش قیمت‌ها در پی اجرای طرح تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر کالاهای اساسی بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توضیح نحوه "تهاتر نفت با کالا"، بیان کرد: کشور در 4 مرحله مرتبط با واردات باعنوان "فروش نفت" و "دریافت پول حاصل از فروش نفت" "پرداخت پول برای وارد کردن کالا" و "وارد کردن کالا" مشکل دارد لذا با توجه به این مشکلات باید مرکزیتی توسط یک فرد و مجموعه خاص ایجاد شود به این شکل که یک شرکت خارجی (با نقش واسطه‌ای) کالای مورد نیاز ما را تحویل داده و در مقابل نفت دریافت کند. باتوجه به اینکه تاکنون فروش نفت بر عهده وزارت نفت و واردات کالا بر عهده وزارت صمت بوده است باید یک مجموعه یا فردِ تصمیم‌گیر برای انجام این کار مشخص شود لذا به مجموعه تصمیم‌گیرنده این مهم پنجره واحد گفته می‌شود.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر