/
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
مسعود شرافتی مدیرعامل مجموعه معماری شرافتی استودیو در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد:

آسیب‌های ورود ثروتمندان به ساخت و ساز در ایران

مدیرعامل مجموعه معماری شرافتی استودیو معتقد است ورود ثروتمندان به ساخت و ساز در ایران آسیب‌های بسیار جدی به این صنعت وارد کرده است و باعث شده معماری نامتناسبی را در شهرها مشاهده کنیم.
کد خبر : ۳۲۷۴۹
آسیب‌های ورود ثروتمندان به ساخت و ساز در ایرانآسیب‌های ورود ثروتمندان به ساخت و ساز در ایران

مسعود شرافتی مدیرعامل مجموعه معماری مسعود شرافتی(شرافتی استودیو) که دانش‌آموخته رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص فعالیت شرکت خود گفت: مجموعه ما فعالیت رسمی خود را در حوزه معماری بین سالهای ۷۶ تا ۷۸ آغاز کرده است.

وی در خصوص مشکلات معماری ساختمان در ایران تصریح کرد: معماری ساختمان در کشور دستخوش تغییرات فراوانی شده است و این موضوع یک مبحث گسترده می‌باشد. ساخت و ساز به صورت جدی بعد از اتمام جنگ بین ایران و عراق شروع شد و بین سال‌های ۷۰ تا ۷۶ موضوع طراحی ساختمان مطرح نبوده است. در آن زمان ساخت مسکن تنها به عنوان یک سرپناه و مکانی برای زندگی انجام می‌شد.

شرافتی افزود: در حال حاضر سرمایه به بخش معماری نیز ورود کرده و قشر سرمایه‌داری را وارد این عرصه کرده است که فاقد سلیقه هستند و بیشتر کارهای آنها کپی‌برداری از معماری کشورهای خارجی می‌باشد. متاسفانه معماری امروز کشور ما دچار بحران شده و آشفتگی در آن موج می‌زند. اکثر معماری‌ها نمای رومی و یا کلاسیک دارند. تمامی این نماها یک کپی بسیار بد از کشورهای دیگر است. بنابراین برای معماری امروز کشور امکان اسم‌گذاری وجود ندارد چرا که فاقد سبک مدون بوده و تنها کپی‌برداری می‌باشد.

مدیرعامل مجموعه معماری مسعود شرافتی ضمن اشاره به ارزش والای معماری کهن ایران اظهار داشت: معماری گذشته ما ارزش بالایی دارد ولی متاسفانه امکان طراحی و اجرای آن در عصر جدید ناممکن است.

وی در خصوص قشرهای فعال در حوزه معماری کشور تاکید کرد: درحال حاضر دو قشر در زمینه معماری فعال هستند. قشر ثروتمند و بی‌سلیقه و دیگری کسانی که در این حوزه تحصیلات آکادمیک دارند. ولی متاسفانه قدرت قشر اول در زمینه اجرا بیشتر است و با استفاده از سرمایه خود هر طرحی را اجرا می‌کنند.

شرافتی ضمن گلایه از ورود افراد غیر متخصص به عرصه معماری و آسیب‌هایی که به این هنر رسانده‌اند تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی در این زمینه با وجود آگاه‌سازی مردم باعث بروز چالش در معماری شده‌اند. افراد غیرمتخصصی که وارد این عرصه شده‌اند بیشتر کارهایشان کپی از مجلات خارجی است و فعالیت گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی دارند. باعث تاسف است که بدون هیچ تحصیلاتی در حوزه معماری فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل مجموعه معماری مسعود شرافتی در خصوص ضرورت به‌کارگیری اساتید این حوزه در صنعت ساختمان تاکید کرد: ما اساتید بزرگی در زمینه معماری داریم ولی شان و مقام به آنها اجازه انجام کارهای تبلیغاتی نمی‌دهد، در نتیجه گمنام باقی می‌مانند. باید تغییرات و اقدامات اصولی برای معرفی آنها صورت بگیرد.

وی در مورد چشم‌انداز آینده معماری کشور اظهار داشت: من امید زیادی به آینده معماری ایران ندارم. به نظر من انجام کارهای کپی نیز باید به صورت اصولی و با صلاحدید افراد متخصص این علم انجام شود. همچنین می‌توان از برخی اساتید که از فیلتر رد شده‌اند کمک گرفت و با راهکار اصولی نابسامانی موجود را مرتفع کرد.

شرافتی در خصوص ساخت و ساز بخش دولتی و خصوصی گفت: خوشبختانه در بخش دولتی به دلیل ضرورت استاندارد در کار امکان کپی‌برداری وجود ندارد ولی بخش خصوصی دستخوش کپی‌برداری غیر اصولی شده است.

مدیرعامل مجموعه معماری مسعود شرافتی ضمن اظهار تاسف از اینکه معماری امروز کشور نسبت به دنیا بسیار ضعیف‌تر است تشریح کرد: شاید یکی از دلایل ضعف ما این است که فاقد نظام واحد و قوانین ثابت در ساخت وساز هستیم. شهرداری یک‌سری ضوابط خاص و دشوار دارد که به صورت مداوم در حال تغییر است. از طرفی وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی نیز قوانین مجزا دارند. هیچ‌یک از این نهادها با یکدیگر هماهنگ نیستند و سالهاست که با هم مشکل دارند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از کشورها برای تخریب خانه و بافت‌های قدیمی مجوز صادر نمی‌کنند و افراد را وادار به تکمیل آن با توجه به فناوری روز دنیا می‌کنند ولی در ایران چنین قانونی وجود ندارد و کاملا برعکس است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر