/
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
اباصلت اصغری عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با نبض نفت:

مشکلات مسکن نیاز به تصمیم آگاهانه دارد

اباصلت اصغری عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است مشکلات مسکن به صورت خود به خودی حل نمی‌شود و نیاز به تصمیم آگاهانه دارد.
کد خبر : ۳۲۷۶۲
مشکلات مسکن نیاز به تصمیم آگاهانه دارد
اباصلت اصغری عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران و فعال در حوزه ساخت و ساز با حضور در پایگاه خبری نبض نفت مشکلات این صنعت را بررسی کرد. در ادامه خلاصه‌ای از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

ساخت و ساز حرفه خانوادگی ما می‌باشد. صنعت ساختمان تحت تاثیر اوضاع فعلی کشور است و مشکلات داخلی در تمامی بخش‌ها نفوذ پیدا کرده است. نرخ تورم، اعمال تحریم‌ها و ناکارآمدی شرایط نامطلوبی در جامعه ایجاد کرده‌اند. به ویژه در بخش مسکن مشکلات بیشتری دیده می‌شود. عدم برنامه‌ریزی و مشکلات متعدد باعث تورم شدید و بحران در کشور شده است. متاسفانه در سطح کلان برنامه مشخصی وجود ندارد. عدم برنامه‌ریزی و ناکارآمدی فعالان بزرگ در زمینه توسعه ساختمان، تولید مصالح، تجهیزات و حتی نیروی انسانی در بحران مسکن نقش دارند. قوانین مسکن بسیار متغیر می‌باشد و تولید آن را از کنترل و نظارت خارج کرده است. ضوابط شهرداری‌ها بسیار دست و پا‌گیر بوده و مراحل اداری صدور پروانه برای یک ساختمان معمولی حداقل یک سال طول می‌کشد. ناهماهنگی بین ادارات و نهادها بسیار مشهود است که از عوامل مهم توقف تولید هستند. این در حالی است که عدم مدیریت صحیح باعث از دست رفتن زمان می‌شود. مشکلات مسکن خود به خود قابل حل نیست و نیاز به بررسی و تصمیم آگاهانه در این حوزه دارد. در خصوص بافت‌های فرسوده باید یک بررسی کلی جهت ساخت و نوسازی انجام شود.

قدرت خرید مردم سیر نزولی پیدا کرده است‌. مسکن ساخته می‌شود ولی خریدار قدرت خرید ندارد. قیمت‌‌گذاری ساختمان باید کنترل و دارای برنامه مشخص باشد تا از این طریق توانایی مردم برای خرید مسکن افزایش یابد.

میزان رضایت من از عملکرد بخش مسکن با توجه به مشکلات این حوزه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است چون متاسفانه مسئولین بخش فوق دغدغه و برنامه‌ریزی اصولی در تولید ندارند. برنامه‌های مدیران این بخش باید قابل اجرا باشد و مشکلات را مورد بررسی قرار دهند تا عملکرد موفقی داشته باشند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر