/
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
مجید فرخی، عضو جامعه مهندسی تهران و مشاور املاک بانک انصار در گفتگو با نبض نفت:

مهندسین ناظر ساختمان فقط پول می‌گیرند

عضو جامعه مهندسی تهران و مشاور املاک بانک انصار معتقد است در حال حاضر مهندسین ناظر ساختمان فقط پول می‌گیرند و تاثیر زیادی بر کیفیت ساخت و ساز ندارند.
کد خبر : ۳۲۷۶۴
مجید فرخی، عضو جامعه مهندسی تهران و مشاور املاک بانک انصار است که گلایه‌های زیادی از وضعیت ساخت و ساز در کشور دارد. در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی پایگاه خبری نبض نفت با این عضو جامعه مهندسی تهران را می‌خوانید:

حدود 18سال است که در صنعت ساختمان فعالیت دارم. یکی از مهمترین مشکلات ما هزینه افزوده ساختمان در نظام مهندسی است که مخارج اضافی را بر سازندگان و مردم عادی تحمیل می‌کند. به لحاظ علمی مهندس ناظر باید بر ساخت و ساز نظارت کامل داشته باشد ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و راهکار اجرایی نیز در این بخش وجود ندارد.

در چند سال اخیر علاوه بر افزایش هزینه‌های مجوز شهرداری و نظام مهندسی، سازمان تامین اجتماعی نیز برای سازندگان مشکلاتی ایجاد کرده که عوارض سنگین آن بر عهده سازنده است و در قیمت ساختمان نیز اعمال می‌شود. در حالی که این موضوع تنها باعث بالارفتن هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود.

در مبحث ساخت و ساز بافت‌های فرسوده نیز با مشکلات زیادی روبرو هستیم و هیچ‌گونه امتیازی برای بازسازی آن به سازنده تعلق نمی‌گیرد.

در چند سال اخیر هزینه انشعابات افزایش چشمگیری داشته است. متاسفانه در همان ابتدای کار از سازنده هزینه قابل توجهی دریافت می‌کنند. تمامی این مخارج باعث بالا رفتن هزینه ساخت و ساز می‌شود. در حالی که قبلا هزینه‌های انشعاب به صورت اقساطی بوده است.

یکی دیگر از مشکلات ما فقدان پیمانکار و کارگر ماهر در صنعت ساختمان است. متاسفانه نیروی انسانی ایرانی برای ساخت و ساز نداریم . بیشتر کارگران از اتباع خارجی فاقد مهارت هستند. در واقع ما همانند دانشگاهی رایگان برای آنها هستیم که بعد از یادگیری کشور را ترک و هزینه‌های گزافی را بر سازنده تحمیل می‌کنند. به دلیل نداشتن مهارت میزان هدر‌رفت مصالح نیز زیاد است و این موضوع اسراف سرمایه ملی محسوب می‌شود. حتی در کارخانه‌های آجر‌پزی و سنگ نیز شاهد بکارگیری اتباع خارجی هستیم. این در حالی است که مطابق قانون کشور استفاده از اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.

متاسفانه جامعه مهندسی کشور هیچ نظارتی بر ساخت و ساز ندارند و فقط حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. اکثر مشکلات به وجود آمده در گود‌برداری‌های ساختمانی به دلیل عدم نظارت مهندس ناظر می‌باشد. اگر قرار است بین مهندسین و سازندگان همکاری وجود داشته باشد مهندسین ما باید کارآمد باشند.

در چند سال اخیر تعداد مهندسان افزایش یافته ولی متاسفانه با فقدان نیروی متبحر و کارآزموده مواجه هستیم. تعداد زیادی در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده‌اند ولی میزان خروجی آن پایین است. حضور مهندس ناظر در ساختمان منوط بر وجود یک سیستم نظارتی است که همگی باید به تمام وظایف خود عمل کنند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر