/
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
علی جورابچی، سازنده ساختمانی در گفتگو با نبض نفت:

مسکن مهر عملکرد مناسبی نداشت

علی جورابچی، سازنده ساختمانی معتقد است طرح مسکن مهر با موفقیت شروع شد ولی متاسفانه عملکرد آن بسیار ناموفق بود.
کد خبر : ۳۲۷۷۱
علی جورابچی، سازنده ساختمانی با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به تشریح مشکلات این صنعت پرداخت.

در ادامه گزیده‌ای از صحبت‌های علی جورابچی تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

از سال ۷۳ در صنعت ساختمان فعالیت خود را آغاز کرده‌ام. خوشبختانه تا امروز پروژه‌های مهمی را به مرحله اجرا رسانده‌ایم. اکثر پروژه‌های ما در بخش خصوصی به انجام رسیده و تنها یک طرح‌ دولتی توسط مجموعه ما در سال ۷۴ اجرا شد که به عنوان پیمانکار درجه سوم با یکی از پالایشگاه‌های شرکت نفت همکاری داشتیم.

یکی از مشکلات بخش دولتی فقدان قابل توجه پیمانکار درجه یک می‌باشد. متاسفانه طبق توافق بیشتر کارها از جمله تجهیز کردن کارگاه، ساخت استراحتگاه و وسایل رفاهی در مناطق صعب‌العبور، رساندن آب، رفت و آمد پرسنل برعهده پیمانکار رده پایین است. روند کار در بخش دولتی فاقد نظم می‌باشد و این موضوع در مدیریت نیز به وضوح دیده می‌شود چون کار را به پیمانکاران رده پایین محول می‌کنند. متاسفانه در پرداخت حقوق و مزایا نیز تاخیر دارند و این موضوع برای پیمانکار و کارگر مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند چون معمولا حقوق کارگران به صورت روزمزد محاسبه می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات بخش مذکور این است که در هر قسمت یک ناظر وجود دارد و ناظر بعدی نیز بر ناظر پایین‌تر از خود نظارت دارد. به همین دلیل برای دریافت هزینه کارگر و صورت حساب در طول کار دچار مشکل می‌شویم چون ممکن است یکی از آنها از نحوه عملکرد ما ایراد بگیرند. البته ما پروژه‌‌ها را با دقت بالا و به صورت اصولی به اتمام می‌رسانیم و تمام ناظرین از نتیجه کار ما رضایت دارند.

به طور کلی کار با نهادهای دولتی بسیار زمان‌بر می‌باشد. همچنین هزینه‌های سنگین سازمان‌های تامین اجتماعی و دارایی مخارج ما را افزایش داده است. هزینه تامین اجتماعی پنجاه درصد از پروژه را شامل می‌شود که باعث بالا رفتن مخارج ساختمان می‌شود.

اگر سمت مدیریت در بخش دولتی به من واگذار می‌شد، کارها را به صورت بنیادی و جهادی انجام می‌دادم و ضمن در نظر گرفتن تمامی جوانب تولید و افزایش کارهای اجرایی در جهت پیشرفت آن نیز تلاش می‌کردم.

تمام کشورها برای ساختمان‌سازی وام بانکی در نظر می‌گیرند. در عربستان به هر شهروند از همان بدو تولد یک زمین تعلق می‌گیرد و بعد از اینکه که به سن قانونی رسید با توجه به نوع زمین از طریق بانک سرمایه‌گذاری مناسب انجام می‌دهد. همچنین یک بنگاه اقتصادی و بانک در جهت حمایت از آن فرد کار انجام می‌دهند.

در کشور آمریکا با توجه به نوع شغل و درآمد و یا نوع ماشین یک منطقه مسکونی به هر شهروند پیشنهاد می‌شود. در صورت ارتقا بانک به آنها پیشنهاد مکان بهتر می‌دهد. شهروندان همیشه به بانک‌ها بدهکار هستند و این بدهی از حقوق و مزایای آنها کسر می‌شود ولی با این وجود همواره در رفاه زندگی می‌کنند. بنابراین اعتبار انسان‌ها تعیین ‌کننده نوع زندگی آنهاست. پول به صورت مجازی وجود دارد ولی مردم به وسیله اعتبار قادر به زندگی مطلوب هستند.

در ایران طرح مسکن مهر با موفقیت شروع شد ولی متاسفانه عملکرد آن بسیار ناموفق بود. سود پرداختی به بانک‌ها بسیار سنگین است و اکثر مردم برای بازپرداخت آن مشکل دارند.

اگر نحوه استفاده ما از اعتبارات بانکی صحیح باشد بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. کارخانه‌های فراوانی در بخش تولید فعالیت دارند ولی متاسفانه تحریم‌های داخلی و موانع سخت در جهت تامین اعتبار برای بانک‌ها آزاردهنده است. سرمایه موجود در صنعت نفت باید به عنوان یکی از اعتبارات بانک‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرد تا از این طریق نیازهای مردم نیز تامین شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر