/
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
حسن عبداللهی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراحی و مهندسی بسط انرژی پرشیا در گفتگو با نبض نفت:

زنگنه باعث رشد بخش خصوصی در کشور شده است

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراحی و مهندسی بسط و انرژی پرشیا ضمن ابراز رضایت از عملکرد وزیر محترم نفت طی چند سال اخیر گفت آقای مهندس زنگنه طی چند سال گذشته حامی بومی‌سازی بوده و باعث رشد بخش خصوصی شده است.
کد خبر : ۳۲۷۸۰
زنگنه باعث رشد بخش خصوصی در کشور شده است
حسن عبداللهی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراحی و مهندسی بسط انرژی پرشیا، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت در خصوص فعالیت‌های مجموعه خود گفت: عمده فعالیت ما طراحی، ساخت و نصب تجهیزات درون چاههای نفت می‌باشد .

عبداللهی ضمن اشاره به غنی بودن منابع انرژی در کشور اظهار داشت: تا سال 87-85 کلیه چاه‌های نفت توسط شرکت‌های خارجی تجهیز می‌شد ولی در شرایط تحریم‌ جوانان ایرانی وارد این عرصه شدند و مدیران نفتی نیز حمایت بسیار خوبی داشتند. ما نیز در این حوزه توانستیم خیلی زود به تكنولوژی تولید دست پیدا كنیم و کارخانه فرآیند تولید را برابر استانداردهای رایج دنیا پیاده سازی نماییم.

وی در خصوص جزئیات فعالیت‌های مجموعه خود گفت: شركت نفت برای تأیید و ورود پیمانكاران به AVL نفت شرایطی در نظر گرفته که باعث می‌شود تولیدکننده تجهیزات از یکسری استانداردها و فرآیندها برخوردار باشد و به منظور صحه گذاری، ابتدا تجهیزات رشته درون چاهی تولید و پس از نصب در درون چاه و 18 ماه بهره برداری از چاه بیرون كشیده می‌شود. مجدداً توسط تیم بازرسی ارزیابی و در صوت تأیید بودن می‌تواند در لیست شركت‌های تولید كننده AVL نفت قرار گیرد.

شرکت بسط انرژی هم همه این موارد را گذرانده و امروز پس از گذشت بیش از یک دهه تجربه توانسته بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های کشور در این حوزه را تولید و تحویل نماید.

عبداللهی ضمن اشاره به شرایط موجود در بازار و نوسانات ارز تاکید کرد: مهمترین مشکل ما این است که قراردادها چند ساله و به صورت ریالی منعقد می‌گردد و نوسانات ارز و متعاقب آن بازار باعث اختلال در روند جاری شرکت شده و زمینه رکود و یا تاخیرات را شاهد خواهیم بود. البته بخش نامه‌هایی توسط شرکت ملی نفت در خصوص حمایت از شرکت‌های تولید کننده ابلاغ نموده اما این پاسخگوی شرایط بوجود آمده نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراحی و مهندسی بسط و انرژی پرشیا به تکنولوژی غرب اشاره کرد و تصریح کرد:تکنولوژی غرب به دلیل سابقه طولانی آنها در این حوزه می‌باشد‌‌ که در این خصوص با توجه به پتانسیل علمی داخل کشور در برخی حوزه ها پیشرفت چشمگیری اتفاق افتاده و این حوزه از جمله آنهاست.

این مدیر موفق و توانمند در خصوص عملکرد مجموعه خود اذعان کرد: در حال حاضر تجهیزات و کالاهای ما با استاندارد روز دنیا مطابقت دارد و عملکردمان رضایت بخش بوده است .

عبداللهی یکی از تقاضاهای خود را احداث آزمایشگاه جامع تست تجهیزات درون چاهی عنوان کرد و گفت که این موضوع را چندین بار به صورت کتبی به وزارت نفت و همچنین معاونت محترم پژوهش نفت اعلام کرده‌ایم ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است. به نظرم پژوهشگاه وزارت نفت توانایی ایجاد این آزمایشگاه را دارد .

وی در ادامه افزود: همه شرکت‌هایی که تجهیزات مربوط به تکمیل چاههای نفتی تولید می کنند می‌توانند نمونه اول را در آزمایشگاه تست کنند و در صورت تایید نمونه اول تولید انبوه صورت گیرد. متاسفانه احداث این آزمایشگاه بدلیل هزینه بالای آن توسط شرکتهای خصوصی میسر نیست و حمایت دولت و یا همکاری چند مجموعه را می‌طلبد .

عبداللهی در خصوص تاثیر تصمیمات سیاستمداران بر بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت:یکی دیگر از چالش‌های ما تصمیمات سیاستمداران کشور است. در شرایطی که ثبات وجود نداشته باشد کار تولیدی بسیار مشکل خواهد شد و متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد این موضوع هستیم.

وی راهکار خود برای حل این مشکل توانمندسازی مدیران شرکت‌ها و همچنین تنظیم قراردادها به نحوی صورت گیرد که در صورت بروز مشکل بین سیاستمداران دولتها به بخش صنعت آسیب جدی وارد نشود.

وی به معضل وجود واسطه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از معضلات کشور ما وجود دلالان است که در همه صنف‌ها به وفور یافت می‌شود. از بین بردن واسطه‌ها بسیار پیچیده و دشوار است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی و توسط سیستم های نظارتی کنترل صورت گیرد.

وی در خصوص عملکرد وزیر نفت اظهار داشت: بنده فردی سیاسی نیستم فقط در حوزه فعالیت خودم اظهار نظر میکنم. باید عرض کنم که سیاست‌گذاری مجموعه وزارت نفت در خصوص بومی سازی در این حوزه عملکرد خوبی داشته و بواسطه جاری کردن پروژه‌های فناورانه باعث شد شرکت‌ها هم در حوزه دانش و هم زیر ساخت و فرآیندی رشد قابل توجهی داشته باشند. همین امر باعث شد که شرکت بسط انرژی پرشیا علاوه بر اخذ گواهی حق استفاده از نشان کیفیت انجمن نفت ایران(IPICB) برای تجهیزات تولیدی خود به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراحی و مهندسی بسط و انرژی پرشیا در خصوص لزوم به روز‌رسانی تجهیزات داخلی تاکید کرد: تجهیزات داخلی باید به روز‌رسانی شوند. همچنین باید بومی‌سازی در بخش مختلف رواج پیدا کند و استانداردهای روز دنیا در سطح کارخانه‌ها عملی شود.

وی افزود: ما به عنوان شرکت دانش بنیان سعی کرده‌ایم تجهیزات جدید طراحی و دانش و کالای خود را بومی‌سازی کنیم.

اگر سرعت رشد طراحی و تولید تجهیزات در داخل کشور به همین سرعت ادامه پیدا کند علاوه بر تامین نیازمندی های داخل کشور می‌توان زمینه صادرات را فراهم سازیم .به امید آن روز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر