/
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
مرتضی پارسایی، فارغ‌التحصیل رشته عمران و سازنده ساختمانی در گفتگو با نبض نفت:

افزایش قیمت مصالح مهمترین عامل گرانی مسکن است

مرتضی پارسایی، فارغ‌التحصیل رشته عمران و سازنده ساختمانی معتقد است افزایش قیمت مصالح مهمترین عامل گرانی مسکن است و این در حالی است که همه مصالح از جمله سیمان و فولاد در داخل کشور تولید می‌شود و دولت نیز در قیمت آنها نقش اساسی دارد.
کد خبر : ۳۲۸۱۰
مرتضی پارسایی، فارغ‌التحصیل رشته عمران و سازنده ساختمانی با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به تشریح مشکلات ساختمان در ایران پرداخت. بخش‌هایی از مصاحبه این فعال صنعت ساختمان تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

از سال ۷۲ فعالیت خود را در حوزه ساخت و ساز آغاز کرده‌ام. دارای پروانه مهندسی اشتغال، مجری حقوقی و نظارت و مدرک پایه یک در صنعت ساختمان نیز هستم.

متاسفانه علیرغم شعار حمایت از تولید ملی هیچ‌گونه تسهیلاتی برای ساخت مسکن صورت نگرفته است.

در گذشته پروانه جواز ساختمان طی مدت یک هفته صادر می‌شد ولی در حال حاضر اخذ آن یک سال زمان می‌برد که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و هدر رفتن وقت سازندگان می‌شود. هزینه‌های شهرداری نیز افزایش یافته است. تمام این موارد در فرآیند تورم و سرعت ساخت و ساز نقش دارند. همچنین تاخیر زمانی در ساختمان‌سازی تبعات سنگینی بر این صنعت خواهد داشت.

یکی از مشکلات ما در حوزه ساختمان‌سازی این است که با وجود اینکه بسیاری از مصالح مانند سیمان و فولاد که تولید و کنترل قیمت آنها در اختیار دولت است با افزایش نرخ چند برابری مواجه شده‌اند. متاسفانه در حال حاضر قیمت فولاد چند برابر شده و حتی از قیمت جهانی آن نیز بیشتر است. قیمت سیمان نیز در ابتدا به بهانه بسته‌بندی آن افزایش یافت ولی بعد از مدتی چند برابر شد و متاسفانه تنها واسطه‌ها را مقصر این موضوع می‌دانند. سوال من این است که چرا یک کالای دولتی باید دستخوش واسطه‌ها شود. متاسفانه قیمت دلار به اقتصاد ما گره خورده و ضربه بزرگی به آن وارد کرده است. تولیداتی که در اختیار دولت است نباید به دست واسطه‌ها برسد. کنترل قیمت‌ها نیازمند عزم راسخ در این حوزه می‌باشد.

مسکن مهر طرح و ایده خوبی برای خانه‌دار شدن جوانان بوده است ولی اگر زیرساخت مناسب‌تری برای آن در نظر گرفته می‌شد می‌توانست موفق‌تر عمل کند‌.

افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها همه چیز را تحت شعاع قرار داده و زندگی مردم را دچار مشکلات بسیاری کرده است. متاسفانه در سال‌های اخیر به بدترین شکل ممکن با تورم مواجه شده‌ایم.

امتیاز من به عملکرد وزارت مسکن عدد ۱۰ می‌باشد چون راندمان آنها معکوس بوده و شرایط موجود را دشوارتر کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر