/
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

دردسرهای تهیه کپسول گاز مایع برای روستاییان شاهرود

اهالی تعدادی از روستاهای شاهرود که از لوله‌کشی گاز طبیعی محروم هستند، تهیه کپسول‌های گاز مایع را یکی از مشکلات خود عنوان می‌کنند و رسیدگی مسوولان امر را خواستار هستند .
کد خبر : ۳۲۸۷۰
نبض نفت - علاوه بر صاحبان خودروهایی که از گاز مایع یا ال‌پی‌جی استفاده می کنند ، ساکنان برخی روستاها و مناطق عشایرنشین بخش بیارجمند شاهرود از کپسول گاز برای تامین گرما و پخت‌وپز استفاده می کنند.

این روزها تهیه گاز مایع به یکی از مشکلات مهم اهالی این روستاها تبدیل شده به طوری که وقت و هزینه زیادی را برای آن صرف می کنند.

 در سطح کشور چند شرکت وظیفه تامین و توزیع گاز مایع را برعهده دارند و سیلندرها و رگلاتورهای مخصوص به خود را دارند که گاهی تعویض شرکت تامین کننده گاز، برای مصرف‌کنندگان مسایل و مشکلاتی به همراه دارد که دراین گزارش به بخشی ازآن پرداخته شده است.

 تعویض نوع گاز کپسولی و دردسرهای آن برای مردم

 یکی از اهالی روستاهای دورافتاده و محروم خارتوران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: مردم این مناطق از سال ها پیش تاکنون از سیلندرهای گاز مایع " ایران گاز " و " بوتان " به خاطر در دسترس بودن خدمات آن شرکت ها  استفاده می کردند.

حسن فتحی  با بیان این که  مسوولان توزیع کپسول گاز مایع  این منطقه دیگر سیلندرهای گاز مایع بوتان ارایه نمی دهند  گفت :  کسانی که سیلندهای این شرکت را دارند، اکنون با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه در سامانه الکترونیکی سهمیه گاز مایع ثبت نام کرده ام، نمی توانم کپسول بوتان  دریافت کنم.

معصومه محمدی هم با بیان اینکه مردم، به‌خاطر سهولت تعویض رگلاتور بوتان و ایران گاز، از این سیلندرها بیشتر استفاده می کنند ، گفت: تعویض کپسول های " پرسی گاز " و " اورساگاز " مشکلاتی برای افراد سالمند دارند، چرا که برای تعویض سیلندر خالی با پر باید از آچارهای مخصوص استفاده کرد.

حسن اکبریان هم گفت: به دلیل کمبود کپسول گاز بوتان در منطقه خارتوران و بیارجمند، مردم مجبور به تعویض سیلندرهای گاز بوتان و ایران گاز خود با " پرسی گاز " شده اند.

وی افزود: مردم تاکنون با هرنوع سیلندر گاز مایع از شرکت های توزیعی برای تعویض کپسول خالی یا پر با مشکلی روبه رو نبودند، ولی از چند ماه قبل سیلندر گاز بوتان و ایران گاز در این شهرستان نایاب شده است.

وی تاکید کرد : مردم منطقه خارتوران با توجه به نزدیک بودن به شهرهای خراسان رضوی و جنوبی سیلندرهای بوتان خود را از این شهرها تامین می کنند.

یکی از اهالی بیارجمند هم گفت : برای مصرف کنندگان گاز مایع فرق می کند که از سیلندرهای گاز کدام شرکت استفاده کنند .

حسن محمدی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون در سراسر کشور فردی مجبور به استفاده از کپسول یک شرکت خاص نبوده و هر شرکتی که خدمات بهتر  و استفاده از کپسول آن راحت تر بود مردم هم به سوی آن می رفتند.

وی ادامه داد: با کمبود گاز بوتان در استان سمنان مردم مجبور به استفاده از پرسی گاز شدند.

به گفته وی ، این تغییر و اجبار در استفاده از گاز مایع، در این وضعیت معیشتی و اقتصادی، باعث تحمیل هزینه های سنگین تعویض سیلندر و رگلاتور برای مردم منطقه دور افتاده و محروم در استان سمنان شده است.

وی هزینه تعویض کپسول خالی بوتان با پرسی را ۶۰۰ هزار ریال و رگلاتور آن را نیز ۴۵۰ هزار ریال عنوان کرد.

معیار وجود نماینده توزیع در استان برای شرکت توزیع کپسول

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه شاهرود گفت: شرکت بوتان گاز از سه ماه گذشته، به علت نداشتن عامل توزیع مناسب  در استان سمنان، قطع سهمیه شد .

علی اکبر عرب‌عامری با بیان اینکه  شرکت های سازنده کپسول گاز مایع ایمنی کپسول خود و جبران خسارت احتمالی ناشی از انفجار آن در منازل  را باید تضمین کنند، ادامه داد: شرکت بوتان گاز در این استان سهمیه ندارد و این تضمین را نمی دهد.

وی افزود: با قطع سهمیه بوتان گاز در استان سمنان برای ایمنی بیشتر و حفظ جان مردم ، محصولات شرکت پرسی گاز که کپسول های ارسا ،پرسی و ایران گاز را در این  استان تامین می کند، از این پس در استان توزیع می شود.

مشکلی در شارژ سهمیه ماهانه استان وجود ندارد

به گفته وی ،در طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع، هر استان موظف به تامین نیاز درون استان خود است و ثبت نام خانوار در استان برای گاز مایع تقریبا کامل شده است و در سامانه سهمیه ها ماهانه  شارژ می شود .

وی با بیان اینکه در روستای طرود امسال نسبت به سال گذشته تا همین ماه ۲ برابر گاز مایع توزیع شد ، ادامه داد: تاکنون در این روستا ۹۰۰ خانوار برای دریافت گاز مایع ثبت نام و سهمیه گاز  دریافت می کنند.

عرب عامری بیان کرد: همه نقاط استان سمنان که به گاز شهری متصل شده اند ولی به هر دلیلی ساکنان توان استفاده از آن را ندارند، با درخواست شورا ،دهیاری و بخشدار و تصویب در کارگروه گازرسانی استان سمنان می توانند از سهمیه نفت سفید و گاز مایع برای امسال استفاده کنند.

وی تاکید کرد: هر زمان که استفاده از گاز شهری برای این دست از افراد امکان پذیر شود، سهمیه گاز مایع و نفت سفید آنها قطع خواهد شد.

مدیر شرکت  پخش فرآورده های نفتی منطقه شاهرود گفت:با پیگیری های به عمل آمده در شهرستان شاهرود و میامی تعویض کپسول بوتان با پرسی ۶۰۰ هزار ریال و رگلاتور آن نیز با تخفیف به قیمت ۲۵۰ هزار ریال انجام خواهد شد.

تامین نیارهای روستاییان و امکانات رفاهی آن ها یکی از راه های جلوگیری از کوچ آن ها به شهرها محسوب می شود.

در ۱۰ سال گذشته اهالی چند روستای کویری شاهرود به خاطر خشکسالی و دیگر مشکلات کوچ کرده و در حاشیه شهرها مسکن گزیده‌اند.

 شهرستان شاهرود با ۵۳ هزار کیلومترمربع وسعت و۲۴۰ هزارتن جمعیت یکی از بزرگترین شهرستان های کشور محسوب می شود ، این شهرستان از نظر وسعت از چند استان کشور بزرگتر است.

منبع: ایرنا

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر