/
۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
مهرداد دریایی، مدیرعامل شرکت آس‌پاد در گفتگو با نبض نفت:

ساختار پیمانکاری در کشور باید تغییر کند

مدیرعامل شرکت آس‌پاد معتقد است در شرایط کنونی ساختار پیمانکاری در کشور مشکلات زیادی دارد و این در حالی است که در بحث پیمانکاری باید هر دو طرف برنده باشند.
کد خبر : ۳۲۸۸۰
مهرداد دریایی، مدیرعامل شرکت آس‌پاد با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت خود اشاره کرد. وی همچنین به برخی از مشکلات صنعت ساختمان در کشور نیز اشاره کرد که بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

مجموعه ما با بخش انتقال گاز شرکت نفت و ایرانول مشارکت‌های بسیاری داشته و پروژه‌های بزرگی را با شرکت‌های نفت و گاز اجرا کرده است.

میزان رشد ساختاری و زیرساخت‌های شرکت‌های نفت و گاز مطلوب می‌باشد. ایمنی و حفاظت از محیط زیست در صنایع فوق نیز بسیار جدی دنبال می‌شود.

در بخش اجرایی مشکلات زیرساختی فراوانی برای اجرای پروژه‌های پیمانکاری وجود دارد. موضوع قیمت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون مواد اولیه ما با نرخ دلار در ارتباط می‌باشد. در کارهای اجرایی باید رضایتنامه دو طرف لحاظ شود. ساختار پیمانکاری باید تغییر کند به طوری که هر دو طرف برنده باشند و یک شاخص و الگو تعیین کنند.

به هر میزان که مشارکت بین بخش اجرایی و قانون‌گذاری بیشتر باشد فاصله میان آنها نیز کمتر می‌شود. معضل ما در ساخت و ساز فاصله زیاد بین تیم اجرایی، مشاوره‌ و مقامات بالا می‌باشد. در این خصوص طی یک سال گذشته تعاملات خوبی صورت گرفته است اما نتیجه کار و بهره‌برداری از آن مهم می‌باشد. بین تیم اجرایی و قانون‌گذار باید قرابت مناسبی وجود داشته باشد تا در این مسیر به راهکار صحیحی برسند. همچنین باید با فناوری روز دنیا همگام باشند.

ارتباط مطلوب بین صنعت و دانشگاه بسیاری از مشکلات را حل می‌کند ولی متاسفانه هر یک از آنها مسیر جداگانه دارند در حالی که روابط مستحکم و منسجم راندمان کار را افزایش می‌دهد.

بخش دیگر مشکلات توان داخلی و اتفاقات خارجی است. ما یک نقطه ضعف داخلی و یک تهدید خارجی پیش رو داریم. برای رسیدن به موفقیت باید شرایط خود را حفظ کنیم. نباید اجازه دهیم که اتفاقات بیرونی بر عملکرد ما تاثیر منفی بگذارد. ما شرایط دشوارتر را با موفقیت پشت سر گذاشته‌‌ایم. اگر نیت ما صحیح باشد با قوت قلب و قدرت درونی می‌توانیم بر مشکلات و عوامل بیرونی پیروز شویم.

عملکرد دولت در خصوص صنایع مختلف شعارگونه است. شاید برنامه‌های بسیاری برای تولید در نظر داشته باشند ولی در مقابل باید با تولیدکنندگان نیز همگام باشند و آنها را در جریان کارهای خود قرار دهند. استفاده از افراد تاثیرگذار و خبره غیردولتی به عملکرد مثبت آنها کمک می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات ما عدم هماهنگی بین ارگان‌های مختلف است. هر سازمان برای یک موضوع ثابت، دستورالعمل خاص خود را دارد که این امر موجب بروز مشکلات زیادی در تولید شده است. قوانین دولت باید همگام با نیازهای مردم و جامعه ثبت و اجرا شود. همچنین باید هم‌افزایی در تولید داخلی را رقم بزند در غیر این صورت باعث استهلاک سرمایه و تولید خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر