/
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
علی محمد سعیدی سازنده ساختمانی در گفتگو با نبض نفت:

سازندگان جرات فروش املاک خود را ندارند

علی محمد سعیدی سازنده ساختمانی معتقد است به خاطر شرایط به وجود آمده و نوسانات زیاد قیمت زمین و ملک، بسیاری از سازندگان جرات فروش املاک خود را ندارند.
کد خبر : ۳۲۹۲۰
سازندگان جرات فروش املاک خود را ندارند
علی محمد سعیدی، فارغ‌التحصیل رشته عمران و سازنده ساختمانی با حضور در پایگاه خبری نبض نفت در گفتگو با خبرنگار ما به مشکلات صنعت ساختمان پرداخت. بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

مدت ۳۵ سال است که در حوزه ساخت و ساز در تهران مشغول به فعالیت هستم. یکی از مشکلات ما اعمال سلیقه‌ای ضوابط در شهرداری‌ها می‌باشد. متاسفانه قوانین مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است و کسی پاسخگوی نیازهای ارباب رجوع نیست. به عنوان نمونه ما برای صدور مجوز در یک منطقه مدت دو سال است که وقت و سرمایه خود را از دست داده‌ایم. در صورتی‌که مجوز ملکی برای ساخت شش طبقه با مساحت و عرض کمتر و در خیابان در منطقه دیگری از تهران به راحتی صادر شده ولی طی این مدت کسی پاسخگو و پیگیر موضوع پرونده ما نبوده است.

تغییر اساسی در خصوص زیرساخت‌ها ضروری می‌باشد چون به طور کلی فاقد محوریت هستند و این رویه چهل سال است که ادامه دارد. اگر جایگاه مهمی در کشور داریم باید در یک بازه زمانی مشخص تمامی الزامات را عملی کنیم. همچنین باید تمامی مصوبات طراحی شده قابل اجرا باشند. زمانی می‌توانیم موفق عمل کنیم که تمامی زیرساخت‌های شهری قابلیت اجرایی داشته باشند. به نظر من شعار دادن اهمیت چندانی ندارد، بلکه عملکرد صحیح و پایبند بودن به آن بسیار مهم است.

در خصوص قیمت‌ها همیشه یک تورم تعریف شده وجود داشت و رکود در تهران و شهرهای دیگر دیده می‌شد. بعد از مدتی شوک وارد می‌شد و سپس به روال عادی برمی‌گشتیم. اما اگر مدیریت صحیحی در این بخش صورت می‌گرفت با رکود مواجه نمی‌شدیم. متاسفانه در سال جاری نرخ تورم ده برابر شده و سازندگان به دلیل شرایط موجود و قوانین شهرداری قادر به تولید نیستند. طبق نظر کارشناسان باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در تهران ساخته شود ولی در حال حاضر این رقم به ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار واحد محدود شده است که پاسخگوی تقاضای مردم نیست. در شرایط فعلی هیچ‌کس جرات فروش ملک خود را ندارد چون قیمت زمین و مصالح بسیار افزایش یافته است. همچنین قوانین و مقررات بسیار سختی در این حوزه وجود دارد که قدرت ریسک‌پذیری سازندگان را به صفر رسانده است.

نمره من به عملکرد مسئولین از 100 عدد ۲۰ است چون راندمان و نظارت آنها مطلوب نمی‌باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر