/
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
پدرام پیرایی مدیرعامل شرکت تولیدی پاکریز در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد:

چرا با پایین آمدن قیمت دلار در ایران نرخ سایر کالاها تغییری نمی‌کند؟

مدیرعامل شرکت تولیدی پاکریز معتقد است عوال بسیاری از گرانی‌ها خود ما هستیم و حتی با پایین آمدن قیمت دلار در ایران نرخ سایر کالاها تغییری نمی‌کند.
کد خبر : ۳۲۹۲۱
چرا با پایین آمدن قیمت دلار در ایران نرخ سایر کالاها تغییری نمی‌کند؟
پدرام پیرایی، مدیرعامل شرکت تولیدی پاکریز که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی با حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در گفتگو با خبرنگار ما به مشکلات و معضلات صنعت ساختمان اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

عمده فعالیت من در زمینه واردات لوازم سرویس‌های بهداشتی است ولی در صنوف مختلف نیز مشغول به فعالیت هستم. مدت زمان کوتاهی با یک شرکت نفتی مشارکت داشته‌ام‌. همچنین مدت 28 سال است که در صنعت ساختمان‌ فعالیت می‌کنم.

مهمترین دلیل رکود ساختمان‌سازی افزایش قیمت بی‌رویه مصالح و زمین است. متاسفانه در ایران ملک یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و اکثر افراد افزایش قیمت آن را ازدیاد سرمایه خود تلقی می‌کنند. قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، بنابراین قیمت مسکن باید به حدی برسد که امکان خرید خوب برای عموم فراهم شود. در سراسر دنیا مواد فلزی با توجه به نرخ دلار محاسبه می‌شود ولی متاسفانه در ایران با کاهش آن قیمت هیچ‌یک از محصولات تغییر پیدا نمی‌کند. در واقع این ما هستیم که تورم موجود در کشور را گسترش می‌دهیم.

یکی از مشکلات ما بوروکراسی‌‌های دشوار اداری است. کمترین زمان برای دریافت مجوز از شهرداری بین پنج تا شش ماه به طول می‌انجامد و طی این مدت سرمایه به صورت راکد باقی می‌ماند و پس از گذشت یک سال سازنده باید تقاضای پایان کار ارائه دهد که این موضوع نیز شش ماه زمان می‌برد. در این میان بانک سود بانکی خود را مطالبه می‌کند.

صنعتی‌سازی راهکار مناسبی برای خروج از این مشکلات است. سازندگان با تشکیل یک شرکت معتبر و مدیریت آگاه می‌توانند پروژه‌های بزرگ را با هزینه‌های کم به مرحله اجرا برسانند.

در سراسر دنیا یک پروژه طی مدت دو سال طراحی و سپس اجرا می‌شود ولی در ایران در مدت چند روز طراحی و پس از چندین سال به سرانجام می‌رسد. حتی در برخی از پروژه‌ها بعد از ساخت به فکر طراحی اتصالات آن می‌افتیم، چون اکثر سازندگان ما به شیوه سنتی عمل می‌کنند و هیچ شناختی نسبت به ساخت و ساز ندارند‌. همچنین به دلیل دارا بودن سرمایه با آزمون و خطا به تولید می‌پردازند. در جامعه امروز نرخ تورم باعث خوشحالی برخی از سازندگان است.

تاسیس شرکت‌های چند‌منظوره با تعداد زیادی از سازندگان بسیار مفید خواهد بود. به عنوان نمونه ایجاد یک بورس معتبر برای ساختمان لازم است. یک شرکت با‌اعتبار ضمن مدیریت صحیح و آگاهی نسبت به کار قادر است هزینه‌های ساخت و ساز را نیز کاهش دهد.

عمر مفید ساختمان در کشورهای دیگر صد سال و در ایران بیست سال است. استفاده از مواد اولیه خوب در ساخت و ساز عمر آن را افزایش می‌دهد. نظارت دولت جهت بازسازی ساختمان و جلوگیری از تخریب آن سودمند می‌باشد.

پیشنهاد من در این حوزه، تاسیس یک مجموعه توسط دولت است که سازنده را نسبت به تولید ترغیب کند تا سرمایه و سود او تضمین شود و از هر فردی با توجه به مهارت او در کار استفاده شود. در این صورت می‌توان یک ساختمان ایده‌آل با هزینه‌های پایین تولید کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر