/
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
ولی‌الله معروفی، سازنده ساختمان در گفتگو با نبض نفت مدعی شد:

در کشورهای همسایه و منطقه می‌توانیم ساخت و ساز انجام دهیم

ولی‌الله معروفی از سازندگان ساختمان معتقد است در ایران آنقدر توانمند هستیم که حتی می‌توانیم در کشورهای همسایه و منطقه نیز کار ساخت و ساز را انجام دهیم.
کد خبر : ۳۲۹۵۸
ولی‌الله معروفی از سازندگان ساختمان در ایران است که با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از چالش‌ها و توانمندی‌های این صنعت اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی خبرنگار ما با وی را می‌خوانید.

حدود سی سال است که مشغول به فعالیت در حوزه ساخت و ساز هستم. صنعت ساختمان یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع تولیدی در ایران می‌باشد چرا که بیش از ۳۰۰ شغل را تحت پوشش خود قرار داده است. این صنعت به توسعه مشاغل و صنایع مختلف کمک می‌کند.

متاسفانه در حال حاضر ساختمان‌سازی دچار رکود شده است. یکی از دلایل آن ورود افراد غیر متخصص در این زمینه و همچنین فقدان مواد اولیه با کیفیت در صنعت فوق می‌باشد که منجر به بروز مشکل در این بخش شده است. با برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت، میزان درآمد حاصل از آن به مراتب از صادرات نفت بیشتر خواهد شد. ما قادر به گسترش ساخت و ساز در کشورهای منطقه هستیم.

رشد مسکن حمایت همه‌جانبه دولت را می‌طلبد. اعطای تسهیلات مناسب و شرایط بازپرداخت مطلوب به سازندگان باعث توسعه این بخش خواهد شد.

مشکل عمده ما در این حوزه بی‌توجهی مراکز و سازمان‌های دولتی نسبت به سختی‌های کار ماست. به عنوان نمونه تکمیل یک ساختمان به دلیل سلسله مراتب دشوار اداری تا مدت‌ها زمان می‌برد که این موضوع باعث بلوکه شدن سرمایه می‌شود.

سازمان نظام مهندسی هزینه‌های گزافی را بر ما تحمیل می‌کند و هیچ‌گونه نظارتی بر ساخت و ساز ندارد. این سازمان به دلیل بوروکراسی دشوار اداری باعث تاخیر در انجام کارهای ما می‌شود.

خوشبختانه ما در صنعت نفت پروژه‌های مهم ساختمانی را به مرحله اجرا رسانده‌ایم. در بخش گاز‌رسانی نیز با این وزارتخانه در ارتباط بوده‌ایم و در کارهای اجرایی حمایت خوبی از ما داشته‌اند.

از سال 69 تا 70 در شرکت گاز فعالیت داشتیم ولی متاسفانه عملکرد برخی از پیمانکاران مطلوب نبود و در مسیر کار مدیران تعویض می‌شدند که این امر موجب اختلال در انعقاد قراردادها می‌شد.

موفقیت در بخش تولید نیازمند عملکرد صادقانه دولت و تغییر ساختارهای آن است. نظارت و حمایت بیشتر دولت در این بخش ضرورت دارد. ولی در برخی از موارد حضور دولت الزامی نیست. گاهی همکاری و مساعدت مردم به تولیدکنندگان راهگشای خوبی برای تولید داخلی می‌باشد.

پیشنهاد من برای بخش تولید و پیشرفت در ساخت و ساز انبوه‌سازی است. به این صورت که پروژه‌های بزرگ در یک کوچه انجام شود. انبوه‌سازی در محله‌ها امکانات زیادی را برای آن فراهم می‌کند و باعث سکونت افراد بیشتری در یک محله خواهد شد. اگر این موضوع به درستی هدایت شود یک تحول بزرگ در کشور اتفاق خواهد افتاد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر