/
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
گفتگوی ویژه نبض با سیدمحمد ذوالفقاری سازنده ساختمان اجلاس سران:

بخش خصوصی می‌تواند ناجی کشور شود

سیدمحمد ذوالفقاری از سازندگان کشور معتقد است اگر دولت دست از سر بخش خصوصی بردارد بخش خصوصی می‌تواند ناجی کشور شود.
کد خبر : ۳۲۹۶۰
بخش خصوصی می‌تواند ناجی کشور شود

مهندس سیدمحمد ذوالفقاری مدیرعامل شرکتهای تابان‌شهر و تابان‌تابلو که از سازندگان و تولیدکنندگان بسیار باتجربه و خوش‌نام کشور به شمار می‌رود با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از چالش‌ها و مشکلات صنعت ساختمان در ایران اشاره کرد. وی در ابتدا در مورد فعالیت مجموعه خود گفت: این مجموعه درسال ۱۳۵۳ تاسیس شده و تا امروز پروژه‌های عمرانی بسیاری را اجرا و تقدیم نموده است و هم‌اکنون در خدمت حدود پنج هزار نفر از مهندسان، تکنسین‌ها، استادکاران باتجربه و صدیق و تلاشگر و هموطنان عزیز در پروژه‌های در دست اجرا که مشغول به خدمات‌رسانی هستند، می‌باشیم.

ذوالفقاری در خصوص پروژه‌های مهمی که توسط شرکت وی به پایان رسیده است گفت: شرکت تابان شهر برای شرکت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و ساختمان مرکزی اکتشاف و استخراج نفت را ساخته‌ و تحویل داده است. همچنین پروژه عظیم ساختمان اجلاس سران که شاخص‌ترین و مهمترین مجموعه حال حاضر است، در زمان بسیار کوتاه شش ماهه به صورت شبانه روزی با بیش از 3 هزار نفر نیروی تلاشگر و همکاران محترم و زحمت‌کش شرکت ساخته به منظور بهره‌برداری و برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر‌متعهد تحویل دستگاه محترم بهره‌بردار شد. همچنین حدود 30 پروژه بیمارستانی (وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، ارتباطات، امور خارجه، دفاع، ماهواره عظیم بومهن، دیوان محاسبات کشور و...) توسط شرکت تابان‌شهر با موفقیت و عالی‌ترین کیفیت ساخته شده و هم‌اکنون در دست بهره‌برداری می‌باشد.

وی افزود: در ابتدای تاسیس ایده خدمت به کارگیری به یک میلیون جوان ایرانی و ساخت دانشگاه اختصاصی، بیمارستان و سیستم حمل و نقل مجهز و مدرن را داشتیم. ولی متاسفانه مدت 22 سال است که شرایط برای سازندگان و تولیدکنندگان هر روزه دشوارتر شده و به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. اگر اقتصاد کشور ما همانند کشورهای موفق اروپایی بود، بدون شک نه تنها به اهداف و آرزوهای خود که پیشرفت کشور می‌باشد می‌رسیدیم بلکه از شرکتهای مطرح و عظیم دنیا نه تنها کوچکتر نبودیم، بلکه دارای عملکرد بهتر و موفقتری بودیم.

این سازنده و تولید کننده مطرح کشور با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در هر کشوری گفت: اقتصاد تمام کشورهای موفق دنیا ناشی از تلاش عاشقانه بخش خصوصی بوده و درواقع بخش مذکور ناجی هر کشور است و ضروری است دولت با تمام توان خود بخش خصوصی را حمایت نماید. بخش دولتی عملاً می‌بایست شرح وظایف واقعی خود را انجام داده و کنترلی با حسن نیت بر بخش خصوصی داشته باشد. متاسفانه به دلیل فقدان مدیریت بخشی از سیستم‌های دولتی نه تنها انگیزه و نفعی برای بخش خصوصی حاصل نشده بلکه هر روزه زیان‌های جبران‌ ناپذیری بر کشور تحمیل و افزوده گردیده است.

ذوالفقاری که ساخت بیش از 300 هزار متر مربع از مرکز تجاری ایران مال را نیز در کارنامه خود دارد در ادامه اظهار داشت: یکی از راه‌های موفقیت تعاملات اقتصادی و سیاسی گسترده با دنیا می‌باشد. ارتباط با کشورهایی مثل چین و روسیه مشکلات عظیم ایجاد شده را برطرف نخواهد نمود.

وی افزود: متاسفانه در کشوری زندگی می‌کنیم که از کار‌آفرینان کوچکترین حمایتی نمی‌شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور واگذاری تمامی پروژه‌های عمرانی و صنعتی به بخش خصوصی بوده و جلوگیری از دخالت غیر ضرور دستگاه‌های دولتی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اقتصاد کشور نباید به صنعت نفت وابسته باشد. کشور ما کارآفرینان، وطن دوستان باایمان، نخبگان با استعداد فراوانی دارد که باید از آنها حمایت و پشتیبانی جدی و استفاده بهینه شود. ایران عزیز دارای سرمایه‌های عظیمی است که در هیچ کشوری یافت نمی‌شود. اگر به درستی از آنها استفاده کنیم به رشد اقتصادی بی‌نظیری خواهیم رسید.

این سازنده خوشنام که تجربه بسیار زیادی در صنعت ساختمان دارد در ادامه اظهار داشت: در کشور سالیانه برج‌های بسیاری ساخته می‌شود که اغلب خالی از سکنه است و بعد از چندین سال فرسوده می‌شود در حالی که اگر هزینه این پروژه‌ها در ساخت کارخانه‌جاتی به منظور تولیدات باکیفیت و مایحتاج مردم در درجه اول و سپس صدور به کشورهای همجوار و حتی فراتر از آن به جهت درآمد ارزی مورد نیاز کشور بسیار سودمند‌تر بود.

ذوالفقاری افزود: تولید و بخش خصوصی کشور را نباید درگیر سلسله مراتب و بوروکراسی‌های دشوار اداری کنیم. همچنین باید دست اختلاس‌گران از کشور کوتاه و سرمایه‌های از دست رفته به کشور بازگردانده شود. مدیریت صحیح در بحران‌ها نیز برای عملکرد موفق ضرورت دارد.

وی در پایان تاکید کرد: ایران دارای تمدن ده‌هزار ساله بوده و جوانان این مرز و بوم به جای حسرت خوردن به وضعیت معیشتی مردمان کشورهایی همچون چین، ترکیه، امارات و... که روزگاری آرزوی ایرانی بودند را داشته‌اند می‌توانند با حمایت و پشتیبانی صادقانه دولت‌مردان محترم، برای رسیدن به شکوفایی هر چه بیشتر کشور باانگیزه و عاشقانه تلاش شبانه‌روزی داشته باشند. در خاتمه و ابلاغ مراتب عذرخواهی از اینکه چند دقیقه‌ای اوقات شریف خود را مصروف این مرقومه می‌فرمایند به استحضار می‌رساند که در کشور ما می‌بایست برای رسیدن به موارد بالا در سیستم مدیریتی کشور تغییرات اساسی اعمال شود.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر