/
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

تولیدکنندگان نفت خاورمیانه در بدهی غرق می‌شوند

تولیدکنندگان بزرگ عرب حاشیه خلیج فارس بدهی خود را از طریق وام های حکومتی و شرکتی افزایش داده اند. انتشار اوراق بهادار در این منطقه تا حالا به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و رکورد سال ۲۰۱۹ را شکسته است.
کد خبر : ۳۳۰۶۲
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج فارس میلیاردها دلار از درآمد نفتی خود را در سال جاری میلادی به خاطر  همه‌گیری ویروس کرونا و سقوط تقاضای نفت و قیمت آن از دست داده‌اند. به خاطر وابستگی دولت‌های این منطقه به درآمدهای نفتی، کسری بودجه در سراسر منطقه رو به افزایش است.

 صادرکنندگان نفت خاورمیانه مالیات‌های خود را افزایش داده و هزینه‌های خود را پایین آورده‌اند ولی این اقدامات برای جبران آسیب وارد شده کافی نیست.

 تولیدکنندگان بزرگ عرب حاشیه خلیج فارس  بدهی خود را از طریق وام های حکومتی و شرکتی افزایش داده اند. انتشار اوراق بهادار در این منطقه تا حالا به 100 میلیارد دلار رسیده و رکورد سال 2019 را شکسته است.

 نرخ پایین بهره و تمایل بالای سرمایه‌گذاران باعث شده این دولت‌های نفتی برای پر کردن کسری تراز نامه های خود در شرایط قیمت پایین نفت، به افزایش بدهی روی آورند.

 شرکت آرامکوی عربستان ترجیح می‌دهد برای مقابله با سقوط قیمت نفت بدهی خود را افزایش دهد و به 75 میلیارد دلار سود سالانه سهام خود دست نزند. بخش بیشتری از این سود متعلق به دولت عربستان است که 98 درصد سهام آرامکو را در اختیار دارد.

 تحلیلگران هشدار داده‌اند اگر قیمت نفت طی چند سال آینده کمتر از 40 دلار در هر بشکه باشد، سودسهام آرامکو برای جبران کسری بودجه عربستان کافی نخواهد بود.

 ابوظبی که تقریباً تمام ذخایر نفتی امارات را در اختیار دارد، 5 میلیارد دلار اوراق قرضه در سپتامبر منتشر کرد. این سومین انتشار اوراق قرضه توسط ابوظبی در سال جاری میلادی بود. دبی هم در ماه سپتامبر برای اولین بار از 2014، دو میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد.

 عمان و بحرین هم که شرایط بی ثبات‌تری نسبت به تولید کنندگان بزرگ منطقه دارند، بازارهای اوراق قرضه خود را در سال جاری میلادی باز کرده‌اند.

 به نظر می‌رسد افزایش بدهی راه خوبی برای بیرون آمدن از بحران کرونا برای تولیدکنندگان نفت خاورمیانه باشد ولی این دوره هم دیر یا زود پایان می‌یابد و این اقتصادهای نفتی دوباره باید منتظر افزایش قیمت نفت باشند تا بتوانند منابع مالی خود را تقویت کنند.

 افزایش بدهی طرح های اصلاحی این کشورها برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را به تعویق می‌اندازد. تولیدکنندگان نفت خاورمیانه علیرغم تمام طرح ها و قول هایشان برای تقویت اقتصاد غیر نفتی و کاهش وابستگی به این کالای بی ثبات، همچنان به درآمدهای نفتی وابسته خواهند بود.

تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج فارس در حال حاضر تولید خود را به خاطر سقوط قیمت نفت در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا پایین آورده‌اند ولی در آینده نزدیک، افزایش قیمت نفت به بهبود تقاضای آن بستگی خواهد داشت. هرچه زودتر بازار به ثبات برسد، این دولت‌های نفتی می‌توانند نفس راحتی بکشند و از قیمت بالای نفت لذت ببرند. این کشورها به خاطر وجود نفت ثروتمند شده اند و هرگز آن را کنار نمی‌گذارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر