/
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

طراحی و ساخت ابزار سرب نشانه زن کاربردی در عملیات مانده یابی چاه های نفت و گاز

متخصصان اداره خدمات لوازم و ابزار آلات شرکت ملی حفاری ایران موفق به طراحی و ساخت ابزار سرب نشانه زن (IMPRESSION BLOCK) با قابلیت کاربست در عملیات مانده یابی چاه های نفت و گاز شدند.
کد خبر : ۳۳۲۵۱
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، سرپرست اداره خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری این شرکت در توضیح درباره ساخت این ابزار گفت:  این تجهیز از دو قسمت تشکیل شده که بدنه اصلی آن از فولاد آلیاژی بوده و در قسمت فوقانی آن رزوه استاندارد رشته حفاری است.

محمد رحیم ممبینی افزود: قسمت زیرین تجهیز،  سرب می باشد و از طریق تزریق سرب مذاب در حفره پایینی بدنه فولادی ساخته می شود.

وی اظهارکرد: این افزار بعد از چند بار استفاده در عملیات مانده یابی غیر کارا که برای رفع مشکل و جلوگیری از خرید مجدد تجهیز از خارج، تعمیر و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

ممبینی گفت: در این ارتباط برای اولین بار در کارگاه این اداره سرب تجهیز معیوب تخلیه و با ساخت قالب مناسب، بیش از 10 مورد از این ابزار بازسازی و در چرخه عملیاتی بکارگیری شد.

سرپرست اداره خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری شرکت ملی حفاری ایران افزود: پس از انجام موفقیت آمیز بازسازی این تجهیز، نسبت به طراحی و تهیه نقشه ساخت اقدام و بدنه اصلی فولادی آن در کارگاه تراشکاری و ساخت شرکت بومی سازی و پس از آن با قالب مناسب و تزریق سرب،  ساخت تجهیز به طور کامل تولید داخل گردید.

وی در زمینه اهمیت کار و نقش این اداره در عملیات حفاری چاه های نفت و گاز اظهار کرد:  خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری یکی از ادارات حوزه معاونت مدیرعامل در عملیات حفاری است که از حدود 190 نفر نیروی انسانی متخصص و کارآزموده برخوردار است.

ممبینی با بیان اینکه این اداره هزاران  ابزار و تجهیز فنی و تخصصی در اختیار دارد، گفت: وظیفه اصلی این بخش تأمین،  تعمیر و نگهداری تمامی ابزار آلات و تجهیزات رشته حفاری، ابزار کمکی، مانده یابی، تجهیزات کنترل فوران، بازرسی فنی از تجهیزات و ... است.

سرپرست اداره خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری شرکت ملی حفاری ایران افزود: این مجموعه شامل واحد های تعمیرات برون و  درون چاهی، مانده یابی، تعمیر و نگهداری لوله های حفاری ، تراشکاری و ساخت،  بازرسی فنی لوله ها و ابزار های متفرقه حفاری و واحد خدمات پشتیبانی می باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر