/
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴

همکاری در ساخت نیروگاه؛ فصل جدید همکاری‌های ایران و روسیه

تهران و مسکو همواره در حال تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر ارتقا سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند که یکی از این موارد توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی به ویژه ساخت نیروگاه مشترک است.
کد خبر : ۳۳۲۸۴
به گزارش نبض نفت به نقل از اسپوتنیک، تسریع در اجرای موافقتنامه‌های حوزه نفت و انرژی، خطوط انتقال نفت و گاز، همکاری در میادین نفتی، توسعه مناسبات حوزه انرژی و نیروگاهی و نیز همگرایی ایران و روسیه در موضوعات بین‌المللی از جمله همکاری در سازمان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، موسوم به اوپک پلاس همواره از مهمترین موضوعات مورد بررسی میان دو کشور است.

یکی از جدیدترین توافق‌های صورت گرفته میان ایران و روسیه توافق مربوط به ساخت نیروگاه سیریک است.  مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به توافق این شرکت با پیمانکار جدید روسی برای ساخت نیروگاه سیریک هرمزگان، گفت: عملیات اجرایی این پروژه به زودی با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه آغاز خواهد شد.

« خائفی‌نژاد» افزود: با توجه به معرفی پیمانکار جدید از سوی وزارت انرژی روسیه برای ساخت نیروگاه هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان، مذاکره‌های قراردادی با این شرکت از ابتدای سال آغاز شد که پس از برگزاری ۹۰ جلسه در نهایت توافق لازم با شرکت روسی انجام و قرارداد به امضای طرفین رسید.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاز اول مطالعه تکمیل و شروع فاز دوم مطالعه در دستور کار است، گفت: مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده پس از اخذ تأیید نهایی وزارت دارایی روسیه و متعاقب آن گشایش ال سی پروژه، در آینده نزدیک عملیات اجرایی نیروگاه آغاز خواهد شد.

پیشتر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در شهریور سال جاری گفته بود: پیمانکار جدید نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان از سوی روسیه انتخاب شده که مورد تأیید است و انتظار می‌رود عملیات اجرایی این نیروگاه به زودی آغاز شود.

آذرماه ۱۳۹۷ بود که وزیر نیرو گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی نیروگاه سیریک واقع در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود.

رضا اردکانیان آن هنگام در حاشیه بهره برداری از مرحله نخست طرح نوسازی خط آبرسانی میناب به بندرعباس اظهار داشت: نیروگاه سیریک با خط اعتباری فدراسیون روسیه با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود.

۲۴ شهریور پارسال وزیر نیرو از تمدید وام دولتی روسیه برای احداث نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی در منطقه سیریک هرمزگان خبر داد.

وی همان زمان در دیدار «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه که در تهران برگزار شد، گفت: قرارداد استفاده از وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه برای احداث نیروگاه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی سیریک هرمزگان به دلیل طولانی شدن تشریفات عملیاتی نیازمند یک الحاقیه برای تمدید مدت قرارداد بود که این الحاقیه بین وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران امضا شد.

شهرستان سیریک در سواحل دریای عمان و خلیج فارس واقع است.

گفتنی است راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور پارسال با اقدام‌های صورت گرفته افزایش یافت و برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشورمان به ۳۸.۵۶ درصد رسید که در سطح مناسبی در مقایسه با سایر کشورهای جهان است.

راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشورمان درحالی پارسال به ۳۸.۵۶ درصد رسید که این رقم در جهان ۳۷.۳ درصد است.

هرمزگان هم اکنون دارای سه نیروگاه تولید برق است که با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس و نیروگاه سیریک تعداد آنها به پنج واحد افزایش می‌یابد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر