/
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
وحیدرضا مهتدی مدیرعامل مجموعه کلینیک بتن ایران در گفتگوی ویژه با نبض نفت مطرح کرد:

فرصت‌سوزی ایران در زمان نفت 100 دلاری/اقتصاد ایران می‌تواند از همسایگان جلو بزند

مدیرعامل مجموعه کلینیک بتن ایران معتقد است زمانی که قیمت نفت به بیش از 100 دلار رسید باید از این فرصت استفاده بهینه می‌شد تا اقتصاد کشور از وابستگی به نفت نجات پیدا کند. وی همچنین معتقد است ایران با یک برنامه درست و به دور از مسائل سیاسی می‌تواند موقعیت خود در منطقه را به دست آورد و رتبه یک اقتصاد خاورمیانه شود.
کد خبر : ۳۳۳۴۵
فرصت‌سوزی ایران در زمان نفت 100 دلاری/اقتصاد ایران می‌تواند از همسایگان جلو بزند
وحیدرضا مهتدی مدیر عامل مجموعه کلینیک بتن ایران با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از چالش‌ها و مشکلات موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد. مهتدی در ابتدای این گفتگو در خصوص مجموعه کلینیک بتن ایران گفت: کلینیک بتن ایران متشکل از یک مهندسین مشاور به نام اثر مهرآزان پایدار، یک شرکت خدمات مهندسی و آزمایشگاه و یک شرکت بازگانی در تهران و کارگاه تولیدی در ناحیه صنعتی اشتهارد است. مهمترین فعالیت این مجموعه در زمینه تولید و عرضه مواد شیمیایی ساختمان مانند افزودنی‌های بتن، پوشش‌های آببند، ملات‌های تعمیری بتن و کفپوش‌های پلیمری و اندودهای ضد اسید و محافظ در برابر خوردگی‌های شیمیایی است. در کنار آن تهیه شناسنامه سازه‌ای برای سازه‌های صنعتی و ترمیم و مقاوم‌سازی سازه‌های صنعتی بتنی مانند کولیتگ تاورها، تصفیه‌خانه‌های شیمیایی، کلاریفایرها، تانک‌های ذخیره و از این دست بناها که در صنعت کاربرد دارند در محدوده‌ی فعالیت‌های ما منظور می‌گردند. مهمترین کارفرماهای ما نیز با توجه به ارائه‌ای این خدمات، شرکت‌های نفت و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، صنایع سنگین و حساس و نیروگاه‌ها هستند.

مهتدی که دانش آموخته مهندسی مکانیک و دانشجوی دکترای مدیریت است در خصوص چالش‌های پیش رو در حوزه کاری مجموعه خود گفت: طبیعی است وقتی شرکتی مستقیما با صنایع کشور مرتبط باشد فارغ از آنچه که جلوه آن در اقتصاد کشور نمایان است با همان مشکلات و چالش‌هایی که صنایع متحمل می‌شوند دست در گریبان است. تحریم، عدم وجود منابع ارزی، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و عدم ثبات در سیاست‌های پولی و بانکی، کاهش علاقمندی بانک‌ها در ارائه تسهیلات و کم شدن پروژه‌های عمرانی و طرح‌های توسعه‌ای ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت از زمره‌ی این چالش‌ها می‌باشد.

مدیرعامل مجموعه کلینیک بتن ایران افزود: به طور کلی برای ما که بیشترین کارفرمایانمان را در این دهه صنایع نفت تشکیل می‌دادند تحریم صنعت و صادرات نفت بیشترین آسیب را برای جهش در تولید فراهم آورده است. در کنار این اما به دلیل سیاست حفظ شرایط موجود و سلامت واحدهای تولیدی بخش اجرایی مجموعه، اما در بازه‌های تعمیراتی و اورهال کاخانه‌ها و پالایشگاه‌های تولیدکننده نفت و گاز پتروشیمی، پروژه‌هایی متناسب با شرایط تعریف و اجرا شده است.

مهتدی در ادامه به راه‌های برون رفت از شرایط موجود اشاره کرد و گفت: شاید بتوان گفت هیچ راه حل کوتاه مدتی وجود ندارد. مسئله تحریم مسئله تازه‌ای نیست و ایران چه الان و چه سنوات گذشته و چه پیشتر(حتی در دوران دولت ملی مصدق) درگیر آن بوده است. مسئله اصلی برمی‌گردد به توازن در توسعه، آن هنگامی که صندوق ارزی به واسطه افزایش بهای نفت در بازار جهانی به مدت طولانی بالای صد دلار بود می‌بایست با نگاهی آینده‌نگر به حفظ و گسترش صنایع میان دستی و خروج از خام فروشی و افزایش شرکای تجاری که علاقمند به فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نوین و چند مرحله‌ای بودند می‌پرداختیم و سبد اقتصاد غیرنفتی را به نحوی غنی می‌کردیم که در نبود آن لطمه‌ی کمتری به شاکله اقتصادی ایران وارد می‌شد.

مدیرعامل مجموعه کلینیک بتن ایران در مورد شرایط کشور پس از برجام گفت: به نظرم پس از برجام دولت فعلی موفق شد تا حدودی این نگاه را در صنعت نفت با حضور مهندس زنگنه پیش ببرد، کما اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت بعد از توافق تقریبا برای ما که هر ساله در این نمایشگاه حاضر بوده‌ایم نظیر نداشت. شاید ظهور ترامپ از بدشانسی‌های دولت آقای روحانی بود که البته همانطور که عرض کردم دولت‌ها به هر دلیلی نگاه به اقتصاد بدون نفت را پشت گوش انداخته‌اند. الان هم تغییرات در سیاست‌های دولت جدید آمریکا در راه است و این می‌تواند فرصتی نو را در اختیار سکان‌داران اقتصاد کلان کشور قرار دهد تا با واقع‌بینی و بدون نگاه جناحی، ترمیم اقتصاد از راه تعامل با دنیا و تغییر مشی در سیاست‌های پولی را فارغ از اینکه در سال 1400 چه دولتی بر سر کار می‌آید دنبال کنند. ایران به وسعت خاکش فرصت برای سرمایه‌گذاری دارد و از نظر من در سایه همکاری با جهان موقعیت بی‌نظیرش را از همسایگانی که با توجه به شرایط فعلی پیش افتاده‌اند را پس خواهد گرفت.

مدیرعامل مجموعه کلینیک بتن ایران در مورد مهمترین ویژگی محصولات و خدمات مجموعه خود نیز گفت: نگاه مجموعه کلینیک بتن ایران به خدمت و محصولی که عرضه می‌کند، نگاه به ضرورت تولید یا ارائه‌ی خدمت به واحدهای صنعتی است. یعنی اینکه اولا وجود این محصول یا خدمت می‌تواند به بهبود کیفیت کارخانه یا واحد صنعتی، دوام سازه‌ها یا بهره‌بری بیشتر در محیط بهره‌برداری طولانی بیانجامد. بنابراین ما در کلینیک بتن ایران تلاش داریم نگاه فنی را را جلوتر از نگاه بازرگانی و بازاریابی قراردهیم.

لذا بر این اساس، بسیاری از محصولات ما می‌توانند به نحوی بر روی خط تولید و در هنگام ساخت از لحاظ فرمولاسیون منعطف باشند که به طور کامل برای آن واحد صنعتی اصلاح، مدیفای یا طراحی شوند.

از طرفی کلینیک بتن ایران با دارا بودن مجموعه کاملی از تجهیزات تست غیرمخرب بتن بر روی سازه‌های بتنی صنعتی، امکان بررسی سازه‌ها پیش از بروز مشکل حاد و تخریب را فراهم آورده و ضمن ارتفا و دوام سازه‌ها و حفظ پیوستگی تولید، دقت تعمیر و مقاوم‌سازی سازه‌های مذکور را فراهم کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر