/
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

نخستین مجموعه الکتروپمپ‌های طرح گوره-جاسک تحویل می‌شود

شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد: نخستین مجموعه الکتروپمپ‌های ساخت داخل مختص طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک، به‌زودی تحویل می‌شود.
کد خبر : ۳۳۳۵۶
به گزارش نبض نفت، شرکت متن اعلام کرده است که تاکنون ساخت بیش از نیمی از ۲۰ الکتروپمپی که طبق قرارداد در دستور ساخت شرکت پمپ‌های صنعتی ایران قرار دارد، پایان یافته است و این الکتروپمپ‌ها به‌زودی تحویل طرح داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مهرماه پارسال بود که قرارداد شرکت‌های متن و شرکت پمپ‌های صنعتی ایران به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو و با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ امضا شد؛ متن هم‌زمان با شرکت پمپیران هم قراردادی مشابه شرکت پمپ‌های صنعتی ایران امضا کرد و قرارداد سوم نیز بین شرکت‌های متن و پتکو به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۱۰ دستگاه الکتروپمپ امضا شد.

به این ترتیب، ساخت و تأمین ۵۰ الکتروپمپ مورد نیاز طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به سه شرکت پمپ‌ساز ایرانی سپرده شد تا پس از واگذاری ساخت بخش خطوط لوله و مخازن ذخیره‌سازی به شرکت‌های ایرانی، سیر حضور فعالان داخلی در این طرح تکمیل شود.

در همین زمینه غلامرضا کرامتی، مشاور صنعتی وزیر نفت و تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن روز سه‌شنبه (۱۱ آذرماه) از روند پیشرفت ساخت الکتروپمپ‌ها در شرکت پمپ‌های صنعتی ایران بازدید کردند. در ادامه این بازدید، دهقانی از شرکت رستاگروه هم که بخشی از شیرهای کنترلی مورد نیاز برای خط لوله این طرح را می‌سازد، بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت ساخت این شیرآلات قرار گرفت.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح ملی، می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر