/
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

کاهش حرف شنوی ابوظبی از ریاض در اوپک

امارات متحده عربی که در طول دهه‌های گذشته همواره به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نشست‌های اوپک دیدگاه‌های همسو با ریاض داشته و در جناح عربستان بازی می‌کرد در نشست اخیر راهبردی متفاوت و مستقل اتخاذ کرده است.
کد خبر : ۳۳۳۶۲
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز از از دوبی، لندن و مسکو، برخی منابع اعلام کردند امارات متحده عربی این هفته با درخواست پایبندی بیشتر به توافق کاهش عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس)، از زیر سایه سنگین عربستان در اوپک خارج شد و این موضوع آخرین تصمیم راهبردی اوپک و متحدانش درباره قم کاهش تولید را چند روز به تأخیر انداخت.

این اقدام غیرمعمول نقش رو به رشد امارات متحده عربی را در اوپک برجسته می‌کند، در حالی که این کشور تلاش می‌کند تولید نفت خود را در سال‌های آینده و برای به‌دست آوردن سهم بازار افزایش دهد.

این موضوع همچنین استقلال سیاسی رو به رشد ابوظبی از ریاض را برجسته‌تر می‌کند؛ موضوعی که امسال با عادی‌سازی روابط سیاسی امارات متحده عربی - به‌عنوان نخستین کشور خلیج فارس - با رژیم اشغالگر قدس آشکار شد.

انتظار می‌رفت ائتلاف اوپک پلاس از ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ کاهش تولید کنونی روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای خود را برای مقابله با ضعف تقاضا در پی همه‌گیری ویروس کرونا تمدید کند.

منابع اوپک پلاس پیش از این گفته بودند عربستان سعودی طرفدار اصلی چنین اقدامی است.

سه منبع اظهار کردند که امارات متحده عربی این هفته گفته است اگرچه می‌تواند از روند کنونی پشتیبانی کند، اما این کشور به‌سختی می‌تواند کاهش تولید کنونی را در سال ۲۰۲۱ ادامه دهد.

امارات همچنین خواستار پایبندی همه کشورهای عضو به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق کاهش تولید اوپک پلاس و جبران تولید بیش از حد ماه‌های گذشته برخی اعضا شد.

به گفته این منابع، این موضوع توسط امارات در جریان گفت‌وگوهای غیررسمی روز یکشنبه (نهم آذرماه) و بار دیگر در نشست اوپک در روز دوشنبه (دهم آذرماه) مطرح شد.

این مسئله می‌تواند مسائل را پیچیده‌تر کند، زیرا عراق تأکید کرده است که به‌دلیل مشکلات بودجه نمی‌تواند تولید خود را بیشتر کاهش دهد، در حالی که روسیه اظهار کرده ضرورتی برای جبران تخطی از کاهش تولید نمی‌بیند.

در نشست روز دوشنبه اوپک، عربستان سعودی دیگر اعضای اوپک را تحت فشار قرار می‌داد تا پیش از شرکت در نشست اوپک پلاس که قرار بود روز سه‌شنبه (۱۱ آذرماه) تشکیل شود، به‌طور رسمی با تمدید سه ماهه کاهش عرضه کنونی نفت موافقت کنند.

این در حالی است که امارات و عراق تصریح کردند با وجود اینکه از اجماع سازمان حمایت خواهند کرد، تمایل دارند پیش از تصمیم‌گیری رسمی تا نشست اوپک پلاس صبر کنند.

به گفته دو منبع اوپکی، عربستان از الجزایر که امسال ریاست دوره‌ای اوپک را به‌عهده دارد، خواست به‌طور رسمی درخواست تأخیر نشست اوپک پلاس تا روز پنجشنبه (۱۳ آذرماه) را اعلام کند.

یک منبع صنعتی گفت: سعودی‌ها از امارات ناامید شده‌اند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی از فرط استیصال خواستار کناره‌گیری از سمت ریاست نشست‌های ماهانه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک (JMMC) برای بررسی و رصد تحولات بازار شد.

یک منبع گفت: وزیر انرژی عربستان با وجود نارضایتی اعلام کرد که حامی اجماع است. در پی واکنش عربستان، سمت ریاست این کمیته به امارات متحده عربی پیشنهاد شد اما آنها موافقت نکردند.

یکی از نمایندگان  کشورهای عضو اوپک در این باره گفت: فکر می‌کنم ائتلاف اوپک پلاس  سرانجام در روز پنجشنبه (13 آذرماه) به توافق می‌رسند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر