/
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

مشکلات عجیب بازرسان فنی و خوردگی فلزات مناطق نفتخیز جنوب

به نظر می‌رسد بازرسان فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال حاضر شرایط مناسبی ندارند و آنقدر از شرایط خود گلایه‌مند هستند که می‌گویند قرارداد ما را مانند نیروهای ارکان ثالث کنید تا حداقل از بیمه تکمیلی و طرح‌طبقه‌بندی مشاغل بهره‌مند شویم.
کد خبر : ۳۳۳۸۹
صدای مخاطب-به گزارش نبض نفت یکی از کارکنان بخش بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از مشکلات مربوط به نوع قرارداد همکاران خود خبر داد در یک یادداشت جزئیات مسائل و مشکلات کارکنان بخش بازرسی فنی و خوردگی فلزات را توصیف کرده است. وی از مدیران و مسئولان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خواسته است به صورت جدی مشکلات این قشر زحمتکش حل شود تا بتوانند بدون دغدغه مسئولیت خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.


متن ارسالی یکی از کارکنان بخش بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به شرح زیر است:

رویکرد صحبت با مسئولین و درد دل کردن و گفتن از مشکلات بسیار امر خوب و پسندیده‌ای هست اما ای کاش این گفتگو ثمر بخش هم باشد.

امسال که تمام شود من و همکارانم در اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات مناطق نفتخیز جنوب نهمین سال حضور و خدمت در لباس بازرس فنی و بازرس جوش و خوردگی فلزات مشغول به فعالیت هستیم.

هیچ گاه فرصت از دست رفتن تبدیل وضعیت از نیروی پیمانکاری به قراداد مدت موقت را از یاد نمی‌بریم که با تغییر دولت و شروع وزارت مهندس زنگنه داغی را بر دل ما گذاشتند.

اما ما از تلاش در راستای بهبود وضعیت معیشت و بهبود و ثبات شغلی خودمان کوتاهی نکردیم.

بزرگترین مشکل در روند بهبود وضعیت شغلی من و همکارانم مسئله نوع قرارداد شرکت نفت با پیمانکار نیروی انسانی بود.

شرکت نفت بنا به مصلحت و به قول مدیران مناطق نفتخیز جنوب، کم‌خرج‌تر بودن و بی‌دردسر بودن این نوع قراداد برای شرکت نفت، ما نیروهای ارکان ثالث را در قرارداد حجمی در یک پیمان با تامین کالا و خدمات و تامین ماشین قرار دادند.

سال پیش برای حل این مشکل نامه‌ایی به مدیر عامل محترم مناطق نفتخیز جنوب ارسال کردیم و مشکلات خودمان را عنوان کردیم.(می‌دانستیم در آینده با وجود این نوع قرارداد به مشکل بر می‌خوریم و ممکن هست از مزایای احتمالی که به نیروهای ارکان ثالث می‌دهند بی‌نصیب بمانیم(

مدیرعامل محترم مناطق نفتخیز جنوب بزرگواری کردند و در پاسخ به نامه ما جلسه‌ای با مدیران ادارت مرتبط با مشکلات ما ترتیب دادند و خود نیز نماینده‌ای برای شنیدم خواسته‌های ما تعیین کردند.

در آن جلسه به مسئولین عزیز گفته شد که نوع قرارداد ما(پیمان شرکت نفت با پیمانکار) اشکال دارد و نیروی ارکان ثالث که اسمشان در سامانه نفت هستند و هر سال پاداش بهره‌وری می‌گیرند در قرارداد حجمی قرار گرفته‌اند.

در آن جلسه قرار شد تا این مشکل رسیدگی شود که متاسفانه تا این لحظه با وجود پیگیری‌های زیاد اصلاحی صورت نگرفت و منجر به اتفاقی شد که از آن می‌ترسیدیم. یعنی بعد از ابلاغ‌های وزیر محترم نفت برای بهبود وضعیت معیشت و وضعیت شغلی کارکنان پیمانکاری از جمله اتخاذ بیمه تکمیلی برای نیروهای پیمانکاری و دستور به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این نیروها، متاسفانه این هفته مطلع شدیم که طرح بیمه تکمیلی ما با وجود ارسال مدارک از طرف اداره بازرسی فنی مناطق نفتخیز جنوب، به خاطر حجمی بودن نوع قرارداد ما لغو شده و همه اسامی از سیستم بیمه تکمیلی حذف شده‌اند.

ما احتمال این اتفاق تلخ را از یک سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم برای همین اقدام به ارسال نامه به مدیرعامل در یک سال پیش کردیم.

اما حذف بیمه تکمیلی مثل آب سردی بر پیکر ضعیف همکاران کارگر و زحمتکش من بود و این ترس مضاعف را پدیدار کرد که به احتمال قوی طرح طبقه‌بندی مشاغل هم شامل ما نخواهد شد و اگر مزایایی برای نیروهای ارکان ثالث نفت از طرف وزارت محترم نفت اتخاذ شود مشمول آنها قرار نخواهیم گرفت.

حال این سوال پیش می‌آید:

-1 چرا قرارداد همکارن من اصلاح نمی‌شود و از حجمی به ارکان ثالث بر نمیگردد تا مشمول طرح‌های وزارت نفت برای کمک به معیشت و آینده شغلی آنها شود؟

2- اصلا این چه معنی دارد که شغلی مثل بازرس جوش و خوردگی فلزات که مسئولیت مهم بازرسی فنی در ساخت و کنترل کیفت پروژه‌های شرکت نفت را بر عهده دارد به جای قراداد به صورت تامین نیرو و ارکان ثالث بودن به شکل کالا یا خدمات به صورت حجمی به آن نگاه می‌کنند؟

آیا اینطور نیست که کیفیت عملکرد همکاران بازرس من با وجود دانش فنی و تجریه مناسب، کمک به بالا بردن تولید و حفظ سلامت تجهیزات و قطعات بهره‌برداری نفت می‌شود؟

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر