/
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری نشست اوپک و اوپک پلاس، تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، برگزاری نخستین نشست کمیته کارشناسی مشترک حوزه انرژی و آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت زمستانی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.
کد خبر : ۳۳۴۰۴
اوپک - اوپک پلاس: مهمترین رویداد این هفته نفت را می‌توان برگزاری یکصد و هشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دوازدهمین نشست اوپک پلاس در روزهای دوشنبه (۱۰ آذرماه) و پنجشنبه (۱۳ آذرماه) دانست. اوپکی‌ها در نشست دوشنبه خود پس از چهار ساعت مذاکره با وجود اجماع نسبی بر تداوم توافق کاهش تولید، تصمیم نهایی را به نشست با اوپک پلاس موکول کردند؛ سرانجام اعضای اوپک پلاس پس از دو روز مذاکره فشرده شامگاه پنجشنبه بر سر افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به اجماع رسیدند و تصمیم گرفتند برای تعیین مقدار تسهیل کاهش تولید (افزایش تولید) در ماه‌های آینده، هر ماه بر اساس شرایط بازارهای جهانی نفت نشست برگزار کنند. بر اساس این تصمیم، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از نشست اوپک و پیش از نشست اوپک پلاس اما گفت: کار جهان را باید بر مبنای مذاکره و حوصله پیش برد. مذاکره و حوصله اما قفل نشست اوپک و اوپک پلاس را پس از ساعت‌ها مذاکره گشود. قیمت نفت پس از این تصمیم اوپک پلاس به مرز ۵۰ دلار برای هر بشکه نزدیک شد.

دولت و مجلس: بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور چهارشنبه برابر با ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در این لایحه صادرات نفت روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت هم حدود ۴۰ دلار تعیین شد. سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی هم ۲۰ درصد لحاظ شد.

این هفته همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشست هیئت دولت اعنوان کرد که با وجود اینکه در بخش دوم سال ۹۳ قیمت نفت با سقوط بی‌سابقه از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار برای هر بشکه رسید، توانستیم کشور را بدون تکانه‌های اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته‌ای را هم در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دهیم و با دستیابی به توافق هسته‌ای گشایش‌های زیادی در کشور ایجاد شد و اقتصاد رونق گرفت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری خود عنوان کرد:‌ بازار نفت و گاز بازاری رقابتی است و باوجود همه فشارهای آمریکا که ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ناکامی‌های زیادی داشته است.

نفت و مرکز پژوهش‌ها: نخستین نشست کمیته کارشناسی مشترک حوزه انرژی این هفته در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزارشد. بیژن زنگنه، وزیر نفت که در این نشست حضور داشت، اظهار کرد که سندهایی متعددی برای ریل‌گذاری تا سال ۱۴۲۰ آماده کرده‌ایم که امیدواریم براساس آن به ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت تا سال ۱۴۲۰ دست یابیم. علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم دراین نشست گفت: در این کارگروه‌های مشترک با لحاظ معایب و محاسن، برنامه مدونی در سه بخش کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حوزه نفت و گاز تدوین می‌شود.

تامین سوخت پایدار: با آغاز روزهای سرد سال، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آمادگی کامل این شرکت برای تأمین سوخت زمستانی مصرف‌کنندگان در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در زمستان پیش رو و نیز مقابله با سیلاب‌های احتمالی خبر داد و تاکید کرد که هم‌اکنون سوخت موردنیاز هموطنان در مناطق سردسیر و سخت‌گذر به مقدار کافی ذخیره شده است. از دیگر اخبار بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید به برگزیده شده پالایشگاه تهران به‌عنوان برترین شرکت زیست محیطی در میان ۱۰ پالایشگاه کشور اشاره کرد.

دیگر اخبار: کلیدخوردن طرح توانمندسازی نیروهای قرارداد مدت‌موقت نفت، تحویل نخستین مجموعه الکتروپمپ‌های طرح گوره - جاسک در آینده نزدیک، اهدای ۲ هزار تبلت به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان ماهشهر از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

گزیده‌های نفتی هفته: «نفت ایران و بایدهایی فراتر از بایدن» و «عددهای دردسرساز» عنوان دو یادداشتی است که به تحلیل بازگشت نفت ایران به بازار و بررسی اعداد کاهش تولید در توافق اوپک پلاس پرداخته است. خواندن آنها پیشنهاد می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر