/
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

اهمیت ارائه آموزش های پایه ای اقتصادی به نوجوانان

در روایتی از امیرالمومنین (ع) آمده است: «الْعِلْمُ مِنَ الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ: یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است.»
کد خبر : ۳۳۴۲۶
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، صحت این فرمایش مولای متقیان به تجربه نیز ثابت شده است. اکنون همه نظام های آموزشی دنیا دریافته اند که مهمترین مفاهیم ذهنی و پیچیده ترین دانش های بشری از پایه ای ترین مراحل تحصیلی شکل می گیرد و از این روست که تأکید می کنند آموزش های پایه ای افراد هر چه مستحکم تر و غنی تر باشد، انسان های تحلیل گر و فرهیخته تری به جامعه معرفی می شوند.

تا کنون بخش اعظم نظام آموزشی ما در دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه بر ارائه اطلاعاتی در حوزه خواندن و نوشتن، ریاضیات، علوم طبیعی و درک آموزه های دینی متمرکز بوده است، اما به نظر می رسد جای آموزش مفاهیم اقتصادی و روش های حل مسائل روزمره زندگی در این میان خالی است.

بدیهی است که اقتصاد از مهمترین اجزای هر جامعه است و اغلب مسائل جهان مدرن نیز به نوعی با مسائل اقتصادی در ارتباط است، اما با متد آموزشی کنونی در کشور ما، بسیاری از دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل کمتر از اطلاعات مفید و دانش مالی و اقتصادی برخوردار می شوند. این خلأ آموزشی می تواند به ظهور مشکلاتی برای آینده افراد و حتی خانواده ها منجر شود.

از دیدگاه برخی متخصصان، بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه ریشه در ناآگاهی و عدم شناخت افراد از برخی مفاهیم اقتصادی همچون بانک، بیمه، سرمایه گذاری، پس انداز، پول، چک، تسهیلات و قراردادهای بانکی و... دارد.

گرچه گنجاندن چنین مطالبی در کتاب های درسی به عزمی ملی نیاز دارد، اما بانک ملی ایران تلاش دارد به سهم خود بخشی از این وظیفه را بر عهده گیرد و تا حد امکان نیازهای آموزشی اولیه دانش آموزان عزیز کشورمان در حوزه های بانکی و اقتصادی را تأمین کند.

بر این اساس، کانون جوانه های بانک ملی ایران در سال های گذشته توانسته با جلب نظر تعداد قابل توجهی از نوجوانان، در قالب های عکس، داستان، فیلم، مسابقه و... آموزش های لازم را به مخاطبان خود ارائه کرده و آنها را تا حدی نسبت به مفاهیم اقتصادی آشنا سازد. در این راه، از ظرفیت های مختلفی مانند کتاب، نمایشگاه و فضای مجازی نیز استفاده شده است.

اما تازه ترین دستاورد در این حوزه، اپلیکیشن «هُپ» است که با دسترسی آسان و فراگیر، امکان ارائه آموزش های اقتصادی را در قالب های متنوع و جذاب به فرزندان این مرز و بوم فراهم ساخته است.

مقام معظم رهبری بارها بر لزوم افزایش توانایی کشورمان در حوزه اقتصاد تأکید کرده اند. از این رو ما در مجموعه بانک ملی ایران امیدواریم با افزایش سرمایه گذاری در این زمینه، آینده به مراتب درخشان تری را برای سرزمین مان رقم بزنیم، چرا که فرزندان امروز، مدیران آینده این کشور خواهند بود و چه خوب است که آنها با اندوخته علمی و آموزشی غنی، سکان های مدیریتی این کشور را به دست گیرند.

*محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر