/
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
خسرو دستمالچی مدیرعامل شرکت سامان سازان ابنیه در گفتگو با نبض نفت:

وجود رانت در بازار کار مشکلات زیادی ایجاد کرده است

مدیرعامل شرکت سامان سازان ابنیه معتقد است وجود رانت در بازار کار مشکلات زیادی ایجاد کرده است و وارد شدن افراد بی‌تجربه از طریق رانت در بازار کار برای اقتصاد کشور آسیب جدی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۳۳۵۲۵

خسرو دستمالچی مدیرعامل شرکت سامان سازان ابنیه با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از مشکلات و چالش‌های صنعت ساختمان به ویژه در صنعت نفت کشور اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

سال ۱۳۷۱ در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شدم. فعالیت من در حوزه پیمانکاری، طراحی و نظارت است. همکاری ما با شرکت نفت از سال 1361 آغاز شد. زمانی که در نفت پارس مشغول به فعالیت بودم و در زمینه نفت مازوت فعالیت‌های مهمی انجام می‌دادم از پالایشگاه تهران نفت کوره وارد می‌کردیم و بعد از عبور از چند فیلتر، نفت مازوت به بیست و هفت محصول تبدیل می‌شد. ما از محصول عطر تا واکس را تولید می‌کردیم. تمامی این خدمات در زمان جنگ و با امکانات کم صورت می‌گرفت. کارهای ما به لحاظ بازدهی مناسب مورد توجه و رضایت مسئولین وقت قرار گرفت.

ساخت و احداث تاسیسات برای شرکت نفت بسیار تخصصی است و برای رسیدن به موفقیت، نظارت مهندس عمران از پایه کار تا احداث کارخانه بر آن الزامی می‌باشد. برای نصب مخازن نیز باید از مهندسین رشته‌های مرتبط با آن کمک گرفت چون نصب و اجرای مخازن نفت، گاز و آب با یکدیگر متفاوت است. تمامی محاسبات از طراحی تا اجرا باید تحت نظر متخصصین انجام شود. از این طریق رابطه‌ای مستحکم بین تمام رشته‌ها برقرار خواهد شد و در حوزه احداث و اجرا به موفقیت می‌رسیم.

مشکل اصلی تمام صنایع عدم مدیریت و همکاری با تولیدکنندگان است. یک مدیر موفق برای پیشبرد سریع اهداف خود باید به صورت تخصصی عمل کند. اگر مدیریت صحیح باشد نتیجه کار نیز مطلوب خواهد شد.

متاسفانه همه مسائل در ایران درگیر سیاست است. انتخاب بدترین یا بهترین شخص به عنوان ریاست جمهوری آمریکا در مشکلات کشور ما تاثیرگذار نیست چون تا زمانی که تعاملات مناسبی با امریکا نداشته باشیم برای ما مشکل‌زا خواهد بود. اکثر تحریم‌ها به دلیل رفتارهای ما پدید آمده است. بسیاری از مشکلات کشور جنبه سیاسی دارند و این امر آسیب‌های فراوانی به ما وارد کرده است.

کشور ما با تحریم‌های بسیاری مواجه است ولی با وجود آن نیز قادر به مدیریت کارهای خود هستیم. متاسفانه فقدان مدیریت موجب اختلال در کارها و عدم موفقیت شده است. یکی دیگر از مشکلات ما به کار‌گیری نیروهای بی‌تجربه است که از طریق رانت وارد بازار کار شده‌اند و این موضوع به مشکلات ما دامن زده است.

متاسفانه در کشور ما قانون، قائم به کتاب نیست و افراد خاصی آن را تعیین می‌کنند. مدیران بنا بر سلیقه خود قانون را تغییر و یا اعمال می‌کنند. تغییر در ساختار جامعه به لحاظ مدیریتی الزامی است.

خوشبختانه در حوزه اقتصادی، صنعت نفت فاقد مشکل است چون ارزآوری بالایی دارد. نقش صنعت نفت و گاز در ارزآوری بسیار مهم می‌باشد.

اهداف سازمان تامین اجتماعی باید در جهت رفع نیازهای بیمه‌گذار باشد. این اصل در تمامی کشورها و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح است. دولت باید با امکانات ساده نیاز مردم را رفع و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر