/
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
محمد گلزار، مدیرعامل گروه مهندسین مشاورین ایران گلزار در گفتگو با نبض نفت:

هجوم سازندگان به ساختمان‌های بیست ساله

مدیرعامل گروه مهندسین مشاورین ایران گلزار از هجوم سازندگان به ساختمان‌های با عمر بیست سال خبر داد و گفت به خاطر کمبود زمین بسیاری از سازندگان به دنبال تخریب ساختمان‌های بیست ساله هستند.
کد خبر : ۳۳۵۵۳

محمد گلزار، مدیرعامل گروه مهندسین مشاورین ایران گلزار که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته برق و مدیریت بازرگانی تجارت الکترونیک است با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به چالش‌های صنعت ساختمان در کشور اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کار اصلی ما در حوزه ساختمان‌سازی و در زمینه طراحی، نظارت، اجرا، ساخت و ... می‌باشد. بزرگترین مشکل در صنعت ساختمان عدم ثبات قیمت‌ها است. معمولا ساخت یک ساختمان مدت دو سال زمان می‌برد و اکثر سازندگان آن را پیش‌فروش می‌کنند. بعد از اتمام کار قیمت ساختمان چند برابر می‌شود و در نتیجه برای سازندگان بازدهی ندارد. شهرداری‌ها برای اخذ مجوز و پایان کار سختگیری می‌کنند. همچنین هزینه‌های مربوط به این سازمان بسیار افزایش یافته است.

یکی از مشکلات ما کمبود زمین و افزایش قیمت آن می‌باشد. از سوی دیگر ملک فرسوده نیز به سختی یافت می‌شود و امروزه به دنبال تخریب بافت‌های بیست ساله برای ساخت مجدد هستند.

بیشتر سازندگان از اتلاف وقت و سرمایه خود برای ساخت و ساز گلایه دارند و به واسطه‌گری روی آورده‌‌اند چون از طریق این کار سرمایه آنها در مدت زمان کمتری برمی‌گردد.

یکی دیگر از موانع تولید، دیوان‌سالاری سخت نظام مهندسی و تامین اجتماعی می‌باشد که نیاز به صرف هزینه بالا دارد و علاوه بر آن موانع موجود دشوارتر شده است. البته کیفیت نظام مهندسی کمی بهتر شده چون در حال حاضر چهار ناظر بر کار نظارت دارند ولی اجرایی شدن طرح تفصیلی مجدد در ساختمان‌سازی الزامی است که باید افزایش طبقات نیز شامل آن باشد. مراحل اخذ مجوز باید با سرعت بیشتری انجام شود و در حوزه خرید و فروش دست واسطه‌ها کوتاه شود. همچنین برای کمک به سازندگان باید تسهیلات بانکی مناسب در نظر گرفته شود.

در این خصوص ترکیه بسیار موفق عمل کرده و تمامی خریداران ملک از کشور‌های همسایه هستند چون امکانات خوبی در اختیار آنها قرار می‌دهند.

متاسفانه عملکرد ما در پروژه مسکن مهر موفق نبوده است. وجود واسطه‌ها باعث کاستی‌هایی در این حوزه شده که در بازار مسکن نیز تاثیر منفی داشته است. با حذف واسطه‌ها ساخت و ساز رونق خواهد گرفت.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر