/
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
بهزاد طاهرزاده سازنده ساختمان در گفتگو با نبض نفت پاسخ می‌دهد:

قیمت مسکن چه ارتباطی به قیمت دلار دارد؟

بهزاد طاهرزاده که از فعالان صنعت ساختمان در کشور است معتقد است افزایش قیمت ملک و مسکن هیچ ارتباطی به افزایش قیمت دلار ندارد.
کد خبر : ۳۳۵۵۴
بهزاد طاهرزاده که از سازندگان صنعت ساختمان در کشور است با حضور در پایگاه خبری نبض نفت با همکارمان به بیان مشکلات و معضلات این صنعت پرداخت. بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

مدت ۱۳ سال است که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارم. عمده فعالیت من در بخش خصوصی بوده است. افزایش قیمت مسکن و عدم توان مالی یکی از دلایل به وجود آمدن تورم می‌باشد. قوانین بسیار دشوار بیمه و نظام مهندسی و مراحل طولانی اخذ مجوز نیز به این موضوع دامن می‌زند.

یکی از مسائل مهم برای سازندگان افزایش بی‌رویه قیمت ملک است که هیچ ارتباطی به نرخ دلار ندارد. کاغذ‌بازی و بوروکراسی‌های زمان‌بر شهرداری و نظام مهندسی برای ما مشکلات بسیاری به وجود آورده است و هر یک از آنها برای بررسی پرونده‌ها قوانین خاص خود را دارند.

خدمات الکترونیک در کشور باید به صورت گسترده باشد تا از سرگردانی سازندگان در ادارات مختلف جلوگیری شود. مجوز ساخت در یک کاغذ معمولی ثبت می‌شود، بنابراین نباید طی دو سال با پنجاه درصد افزایش قیمت مواجه شویم.

قیمت یک جواز مسکونی معمولی تا چهارصد میلیون تومان می‌باشد. از سوی دیگر هزینه بسیار گزاف بیمه نیز وجود دارد که هیچ‌گونه مدرک معتبری به ما ارائه نمی‌دهند. به این معنا که ساختمان، کارگر و ... توسط ما بیمه آزاد می‌شوند. چرا ما باید برای نظام مهندسی، شهرداری، جواز و ناظر هزینه بالایی بپردازیم. به چه دلیل باید سازندگان برای مهندسین زمینه اشتغال فراهم کنند. متاسفانه در کشور ما هزینه‌ مجری ساختمان فقط بر روی کاغذ ثبت می‌شود در حالی که حضور فیزیکی ایشان در ساختمان دیده نمی‌شود. ناظرین ساختمان در ایران به سه دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول تحصیل‌کرده و دلسوز هستند که تعداد آنها بسیار کم است، دسته دوم نواقص موجود در کار را گوشزد می‌کنند و در کنار این موضوع بین چهل تا پنجاه درصد آنها برای چشم‌پوشی از کاستی‌های کار پول مطالبه می‌کنند، دسته سوم افرادی هستند که سواد اجرایی ندارند و اکثر آنها می‌خواهند در همین پروژه‌ها آموزش ببینند. نداشتن سواد اجرایی در کار بسیار مشکل‌ساز است.

قوانین راهنمایی و رانندگی در خصوص لزوم بتن‌ریزی در شب برای ما مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. اگر این کار در طول روز انجام شود ما مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین رانندگان می‌شویم. بتن‌ریزی در شب معایب زیادی دارد. به دلیل تاریکی ممکن است برای کارگران خطرآفرین باشد و همچنین برای همسایگان در نیمه‌شب مزاحمت به وجود می‌آورد. علاوه بر آن کیفیت بتن‌ریزی در شب به دلیل نا‌مشخص بودن بسیار پایین است. مسئولین برای بهبود کیفیت در کار باید با ما همکاری کنند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر