/
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

صرفه ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی ساخت خط لوله گوره - جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: داخلی‌سازی تجهیزات ساخت خط لوله هزار کیلومتری گوره جاسک که اکنون پیشرفتی ۸۰ درصدی دارد، سبب صرفه‌جویی ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی برای کشور شده است.
کد خبر : ۳۳۵۹۸
نبض نفت - تورج دهقانی به ساخت نیمی از پمپ‌های مورد نیاز این طرح اشاره کرده و گفته که ۷۸۰ کیلومتر از هزار کیلومتر خط لوله به کارگاه ارسال شده و در حال جوشکاری است.

وی با بیان اینکه فاز نخست این طرح با هدف ایجاد ظرفیت انتقال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد، ادامه داد: تاکنون پیشرفت فیزیکی در این فاز از ۸۰ درصد عبور کرده است، بیش از ۷۸۰ کیلومتر لوله به سایت تحویل و بیش از ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که بر اساس برنامه پیش‌رو، همه گستره خط لوله که حدود هزار کیلومتر است تا پایان امسال نصب، آزمایش و عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: بیش از ۹۵ درصد از کالاها و خدمات مورد نیاز در این طرح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی تأمین شده و با داخلی‌سازی‌ تجهیزات، از خروج بیش از ۵۰۰ میلیون یورو جلوگیری شده است. اعتبار مصوب طرح ۱.۵ میلیارد یورو است.

دهقانی با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌منظور تأمین نیازهای این طرح برای انتقال نفت خام با سه شرکت پمپ‌ساز داخلی به‌منظور ساخت و تأمین ۵۰ عدد الکتروپمپ ۳ مگاواتی قرارداد امضا کرده است، گفت: تاکنون ساخت بیش از نیمی از این الکتروپمپ‌ها به مرحله پایانی رسیده و به‌زودی در ایستگاه‌های پروژه گوره – جاسک مستقر می‌شوند و بقیه آنها نیز تا پایان سال تحویل می‌شود.

وی تأکید کرد:‌ برای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره جهش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، در این طرح برای حدود ۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده که بخش عمده این نیروها از نیروهای بومی در گستره هزار کیلومتری گوره تا جاسک است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا شرایط کار را بسیار سخت‌تر کرده، ادامه داد: با وجود این و به‌دلیل اهمیت داشتن و راهبردی بودن این طرح، دست‌اندرکاران طرح با رعایت پروتکل‌های ستاد مبارزه با شیوع بیماری کرونا بدون هیچ تعطیلی و بی‌وقفه برای به ثمر رساندن این طرح در تلاش هستند و تمام فعالیت‌ها در همه جبهه‌های کاری با جدیت در حال انجام است تا بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی پیش برویم و فاز نخست طرح تا پایان امسال راه‌اندازی شود.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود. از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح ملی می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر