/
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴

بدون سرمایه، فناوری روزآمد و بازار، کار توسعه صنعت نفت می‌لنگد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گزارش اخیر روزنامه جوان درباره برنامه‌یزی‌های آماری صنعت نفت برای دو دهه آینده، نوشت: برای چندمین بار می‌گوییم توسعه صنعت نفت نیازمند سرمایه اعم از داخلی و خارجی، فناوری روزآمد و بازار است و بدون این مؤلفه‌ها به‌طور حتم جایی از کار خواهد لنگید.
کد خبر : ۳۳۶۱۸
به گزارش نبض نفت، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارشی با عنوان «بازی ریاضی برای امضای قراردادهای خاص نفتی» که ۱۴ آذرماه در روزنامه جوان منتشر شد، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

«روزنامه جوان به‌تازگی در مطلبی با عنوان «بازی ریاضی»، ضمن گلایه از برنامه‌ریزی و اهداف تعیین‌شده افزایش تولید نفت و میعانات گازی از سوی وزارت نفت به‌عنوان چشم‌اندازهای دو دهه آینده این صنعت، با وارونه‌نمایی و انحراف ذهن مخاطب از مسائل اصلی، نتیجه گرفته است که وزارت نفت با «عددسازی» «امیدسازی پفکی» کرده و همه ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و به زعم ایشان همه را «بازی داده» است، در حالی که هیچ‌گاه از خود نپرسیده که چرا و چگونه اهداف ظرفیت تولید نفت محقق نشده است؟ اگر مشکل نویسنده جوان تنها با اعداد است، جهت تشفی خاطر ایشان و جناح سیاسی نزدیکشان، اهداف آتی را از برنامه حذف و ارقام فعلی ظرفیت تولید را به‌عنوان اهداف بلندمدت اعلام می‌کنیم تا مانند هدف‌گذاری‌های دولت قبل همواره از عملکرد خود شاد و خندان و مدعی باشیم. اما ملاک وزارت نفت برای خدمت به ملت شریف ایران، در هفت سال اخیر هیچ‌گاه خوشایند این و آن و کسب وجهه برای مدیرانش نبوده است و برای صیانت از منافع ملی و تحقق برنامه‌هایی که برای تضمین قدرت جمهوری اسلامی ایران واجب است، با تمام توان کوشیده و از بذل جان و مال و آبرو دریغ نداشته‌اند.

نویسنده روزنامه جوان با ارجاعی کذب و بدون سند مدعی است امضای قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت که از جمله زیرساخت‌های تصمیم‌گیری جهت افزایش برداشت از ذخایر نفت و گاز کشور است، کاری «غیرضروری» و تنها برای امضای قرارداد با «آقای داماد» است. نمی‌دانیم آیا نویسنده گزارش اعتقادی به اخلاقیات به‌طور عام و التزام به مبانی اخلاق اسلامی دارند یا نه، اما اگر دارند (که ان‌شاءالله داشته باشند) از ایشان می‌پرسیم چگونه به خود اجازه می‌دهند یک مطلب کذب محض را مطرح و افترایی را این‌گونه بی‌پروا بگویند، در حالی ‌که احتمالاً خود و بزرگ‌ترهای ایشان می‌دانند اصل ماوقع چه بوده است و یک قرارداد پژوهشی که تمامی مراحل قانونی تشریفات مناقصه را برگزار کرده و پس از تأیید مراجع مسئول نافذ شده است کوچک‌ترین ارتباطی از جهت اعمال نظر و نفوذ نزدیکان وزیر محترم نفت نداشته و ندارد.

نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری خارجی جهت توسعه و اجرای برنامه‌های ظرفیت‌سازی موضوعی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد و البته مشکلاتی که با وجود تحریم‌ها در این زمینه گریبانگیر کشور شده است هم بر کسی پوشیده نمانده است الا نویسنده روزنامه جوان و عده‌ای از صاحبان تریبون جناح‌های سیاسی. البته می‌دانیم که آنها هم می‌دانند اما خب لازم است برای «زدن دولت» خود را به ندانستن زده و دائماً فریاد واسفا سر دهند. اگر گوشی برای شنیدن داشته باشند برای چندمین بار می‌گوییم توسعه صنعت نفت نیازمند سرمایه اعم از داخلی و خارجی، فناوری روزآمد و بازار است و بدون این مؤلفه‌ها به‌طور حتم جایی از کار خواهد لنگید و باید مطابق آن تغییراتی ایجاد کرد تا از مسیر هدف منحرف نشد و هرچند با تأخیر اما رسید.

قصد نداریم در شرایط کنونی که کشور نیازمند همدلی و اتحاد بیش از پیش در همه سطوح است از عدم‌النفع ناشی از تأخیر در اجرای قراردادهای صنعت نفت و از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی و مسببان آن سخن بگوییم، اما همین‌قدر بدانید با وجود همه مشکلاتی که عاملش را باید در خارج از صنعت نفت پیدا کرد، شرکت‌های داخلی با همه توان درصدد جبران عقب‌ماندگی‌ها در این فاز هستند.

اگر نویسنده گزارش جوان حقایق و واقعیت‌های صنعت نفت را به پای «بازی با اعداد» نمی‌گذارد باید بگوییم مجموع ظرفیت تولید گاز کشور در طول هفت سال اخیر با جهشی شگفت‌انگیز از روزانه یک میلیارد مترمکعب فراتر رفته و هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. در زمینه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بالاترین ارقام تاریخی تولید محقق شده و صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی باارزش هر روز رکوردهای جدیدی می‌زند. اگر اکنون از تولید و صادرات نفت و میعانات گازی، در سطح رسانه‌ها چیزی نمی‌گوییم صرفاً به جهت ممانعت از سوءاستفاده‌های دشمنان در شرایط تحریم و صیانت از منافع ملی است. باشد که روزی وقایع این دوران توسط راویان صادق روایت شود.»

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر