/
۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

هفته آینده؛ بهره‌برداری از ۳ طرح پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، سال ۹۹ را سال طلایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: از ۱۷ طرح برنامه‌ریزی شده برای بهره‌برداری در سال ۹۹، تاکنون ۶ طرح به‌طور رسمی افتتاح شده است که هفته آینده نیز سه طرح دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر : ۳۳۷۱۸
به گزارش نبض نفت، بهزاد محمدی امروز (چهارشنبه، ۲۶ آذرماه) در آیین گرامیداشت هفته پژوهش با تبریک به پژوهشگران به‌ویژه کارکنان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: باعث افتخار است که در مجموعه پتروشیمی، چنین بازوی قدرتمند پژوهشی با دستاوردهای ارزشمند وجود دارد که به‌طور تخصصی به صنعت پویای پتروشیمی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت پتروشیمی تأثیری بسزا در توسعه هر کشور و خلق ثروت دارد، افزود: امروزه تقاضای نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی در دنیا شاید زیر یک درصد در سال باشد اما به همین نسبت در صنعت پتروشیمی این عدد ۴ تا ۵ درصد است که حاکی از این است که باید به این صنعت توجه ویژه داشت و توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی باید ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ارزش فروش محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی در دنیا را حدود ۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار و سهم ایران از این سبد را حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: با توجه به خوراک در دسترس صنعت پتروشیمی در کشور و بازارهای جهانی، باید تلاش توام با هوشمندی و تفکر برای تدوام توسعه این صنعت کرد.

بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون

معاون وزیرنفت با بیان اینکه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با شتاب در حال انجام هستند و سال ۹۹، سال طلایی صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: از ۱۷ طرح برنامه‌ریزی شده برای بهره‌برداری در امسال، تاکنون ۶ طرح به‌طور رسمی افتتاح شده است و هفته آینده نیز سه طرح دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی هگمتانه از طرح‌هایی است که هفته آینده با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، تأکید کرد: این طرح حدود ۱۷ سال متوقف شده بود و با همت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پارسال تأمین سرمایه شد و امسال افتتاح می‌شود؛ این افتخار بزرگی برای این شرکت است که توانسته برخی از طرح‌ها که در شرایط نامطلوب بودند را زنده کند.

اعلام اطلاعات منطبق بر واقعیات

وی با تأکید بر اینکه کرونا سبب ایجاد اختلال در سازماندهی طرح‌های پتروشیمی شد و آمارها و اطلاعات در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز منطبق بر واقعیت بوده و هست و هیچ صحبتی برای ایجاد فضای کاذب در جلسات عنوان نمی‌شود، گفت: ۵ طرح دیگر در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بقیه این ۱۷ طرح، امکان دارد که با توجه به این تأخیر کرونایی، حداکثر تا خردادماه سال آینده افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه با وارد مدار تولید شدن این ۱۷ طرح، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال با ۳۸ درصد رشد می‌رسد و این جهش بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی نیز در حال اجرا هستند که بسیاری از این طرح‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند.

تحقق کامل اهداف برنامه ششم توسعه پتروشیمی

معاون وزیر نفت با بیان این که ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال آینده، ۱۰۰ میلیون تنی خواهد شد، افزود: صنعت پتروشیمی تنها صنعتی است که ۱۰۰ درصد هدف‌گذاری انجام شده برنامه ششم توسعه کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ را محقق می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه پس از گذشت بیش از نیم قرن از تأسیس صنعت پتروشیمی در کشور لازم است که توجه بیشتری به توسعه پایدار، تاب‌آور و مقاوم داشته باشیم، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همین منظور و برای جلوگیری از واردات محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی، طرح‌های راهبردی را تعریف کرده که در حال پیاده‌سازی است تا توسعه این صنعت به صورت هوشمند رو به جلو حرکت کند.

تعریف ۳۱ طرح راهبردی

وی به ۳۱ طرح راهبردی در سه گروه طرح‌های خوراک ترکیبی، طرح‌های تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران اشاره کرد و ادامه داد: گروه نخست، طرح‌های خوراک ترکیبی که به سمت تولید بیشتر محصولات آروماتیکی اجرا خواهند شد؛ طرح‌های خوراک ترکیبی هلدینگ خلیج فارس، هلدینگ پارسیان و شرکت ویستا انرژی ارغوان متعلق به صندوق بازنشستگی صدا و سیما که مهندسی هر سه طرح آغاز شده است و به‌طور جدی دنبال می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از دغدغه‌های وزیر نفت را کمبود حداقل ۳ میلیون تن پروپیلن عنوان کرد و گفت: ۶ طرح تولید پروپیلن به عنوان گروه دوم طرح‌های راهبردی تعریف شده است که در مناطق مختلف کشور، بخشی از گازطبیعی و بخشی از متانول در غرب، شمال و منطقه عسلویه با عنوان پارک پروپیلن عسلویه اجرا خواهند شد.

تولید پروپیلن با دانش‌فنی ایرانی

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح اسلام‌آباد غرب که با مجوز شورای اقتصادی در غرب کشور آغاز شده است، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی امیرآباد ثبت شده است و به‌زودی مجوز آن نیز صادر می‌شود. برای پارک پروپیلن نیز سه شرکت متانولی و هلدینگ خلیج فارس به صورت جدی اعلام آمادگی کرده‌اند که در مرحله امضای قرارداد برای زمین و دانش‌فنی است.

محمدی با تأکید بر اینکه دانش‌فنی طرح‌های راهبردی تولید پروپیلن ازسوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تهیه شده است، تصریح کرد: باعث افتخار است که این کار مهم با تلاش چند ساله همکارانم در این شرکت و با دانش فنی ایرانی اجرا می‌شود.

افزایش ارزش محصولات با اجرای طرح‌های پیشران

وی به ۲۲ طرح پیشران به عنوان گروه سوم طرح‌های راهبردی با هدف رفع نیاز داخلی، جلوگیری از واردات، متنوع‌سازی سبد محصولات و افزایش ارزش قیمت محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ارزش هر تن به‌طور میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰  دلار است که با اجرای طرح‌های پیشران این عدد تا ۱۵۰۰  دلار قابل افزایش است و این طرح‌ها کمک می‌کند تا میانگین قیمت محصولات پتروشیمی حدود دو برابر افزایش یابد؛ طرح‌های پیشران، طرح‌های کم حجم اما با ارزشی خواهند بود.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در طرح‌های راهبردی در مجموع ۲۲ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار افزوده خواهد شد، ادامه داد: همه این طرح‌ها کمک می‌کند که در پتروشیمی شاهد صنعتی هوشمند، ارزشمند، پایدار برای توسعه اقتصادی کشور و خلق ثروت برای مردم ایران باشیم.

نقش مهم پژوهش و فناوری در اجرای طرح‌های پیشران

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بحث خوراک این طرح‌ها مدیریت و تخصیص داده شده است و محصولات تولیدی این طرح‌ها نیز بازار بسیار جذابی خواهند داشت، اظهار کرد: تعداد طرح‌های پیشران بالاست ولی نیاز به حجم سرمایه‌گذاری پایینی دارند. تأمین سرمایه طرح‌های خوراک ترکیبی نیز با درآمد هلدینگ‌های پتروشیمی انجام می‌شود.

محمدی به دانش فنی ویژه و پیچیده ۲۲ طرح پیشران اشاره کرد و گفت: اینجاست که باید نقش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را در تولید بعضی از دانش‌ها و همکاری و کمک به سرمایه‌گذاران برای اخذ دانش فنی از شرکت‌های معتبر دنیا بیشتر به ظهور برسانیم.

حرکت به سمت اهداف؛ حتی در تحریم

وی با بیان اینکه بخش خصوصی اثبات کرده است که توان دریافت دانش فنی دارد، افزود: اینکه بگوییم تحریم است و در شرایط تحریم امکان ارتباط وجود ندارد، حرف بسیار محتاطانه‌ای است و باید به سمت اهدافمان حرکت کنیم. شرکت‌های خصوصی در همین ماه‌های اخیر ورود کردند و توانستند دانش‌های‌ بسیار مطلوب و جذابی را اخذ کنند. بنابراین اگر فعل خواستن را بلد باشیم و تلاش کنیم، به‌طور حتم فضا برای دریافت دانش فنی که به آن دسترسی نیست ایجاد می‌شود و به وجود می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی با همه ابعاد بزرگش نیاز دارد که شرکتی مانند پژوهش و فناوری در کنار آن باشد، گفت: این شرکت نگینی است در صنعت پتروشیمی کشور و با حمایت‌هایی که از این شرکت خواهد شد امیداریم روزبه روز شاهد دستاوردهای ارزشمند آن باشیم.

وی نیروی متخصص، تلاشگر، علاقه‌مند و کارآمد، امکانات و زیرساخت‌های مطلوب و رهبری بسیار پرتلاش را از عوامل موفقیت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دانست و در پایاین این مراسم با اهدای لوح از پژوهشگران نمونه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قدردانی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر