/
۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
حامد فکریان از فعالان صنعت ساختمان در گفتگو با نبض نفت پاسخ می‌دهد:

دلیل برند شدن برخی از مجموعه‌ها چیست؟

حامد فکریان که از فعالان صنعت ساختمان به شمار می‌رود معتقد است کاری که در آن دقت، آگاهی و دلسوزی وجود داشته باشد ماندگار و برند خواهد شد.
کد خبر : ۳۳۸۳۹
حامد فکریان از فعالان صنعت ساختمان با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به برخی از مشکلات این صنعت اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت با وی را می‌خوانید.

مدت ۱۴ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم. یکی از مشکلات ما سختگیری زیاد برای اخذ مجوز و مدت زمان طولانی آن می‌باشد. متاسفانه قوانین موجود با روی کار آمدن مدیریت جدید تغییر می‌کند. در طی این مدت قیمت‌های بازار نیز افزایش می‌یابد و محاسبات از دست ما خارج می‌شود در حالی‌که چند سال گذشته قیمت‌ها قابل کنترل بود. در حال حاضر خریداران از نوسان قیمت‌ها واهمه دارند و گاهی هنگام معامله از خرید ملک منصرف می‌شوند.

متاسفانه پول کشور ما بسیار بی‌ارزش شده و این موضوع باعث سر کار نیامدن کارگران اتباع خارجی می‌شود. در سال‌های قبل مبلغ یک میلیون تومان برابر با ۴۸ هزار کارگر افغان بود ولی هم‌اکنون برابر با ۱۸۰۰ کارگر است. البته ما دارای نیروهای مشخص و افراد کار‌بلد هستیم ولی ایرانی‌ها بسیاری از کارهای سخت مانند مقنی چاه را بلد نیستند و یا این که سنگ‌کار خوب ایرانی داریم ولی میزان دستمزد آنها بالا می‌باشد.

سازمان‌های شهرداری و آتش‌نشانی هر روز یک قانون جدید اضافه می‌کنند. نقشه آتش‌نشانی یک ساختمان هفت طبقه را چندین مرتبه تغییر دادیم، برای اسپرینکلر آتش هر مرتبه یک ایراد در خصوص نصب آن گرفته شد که هر بار نیز هزینه بسیاری بر ما تحمیل شده است. این قوانین دشوار باعث دلسردی سازندگان نسبت به ساخت و ساز و ترجیح آنها در واگذاری سرمایه به بانک‌ها برای دستیابی به سود بیشتر می‌شود. حرفه ما چندان خوشایند نیست ولی به دلیل عشق به کار و اشتغال‌زایی برای افراد مختلف آن را ادامه می‌دهیم. هر فردی توانایی ورود به این شغل را ندارد، به طور کلی سرمایه‌داران در این حوزه موفق‌تر هستند.

دولت الکترونیک روند کارها را دشوارتر کرده، چون انجام آن را به دفاتر خدماتی واگذار کرده‌اند و باید از سلسله مراتب آنها نیز عبور کنیم. قبلا مشکلات را از طریق شهرداری برطرف می‌کردیم ولی متاسفانه در حال حاضر دفاتر خدماتی دچار فساد هستند.

رابطه پیمانکاران با ما باید به صورت برد برد باشد تا باعث کم‌کاری نشود. سازندگان باید کار را به صورت آکادمیک و تخصصی انجام بدهند. آغاز هر کاری باید مهندسی شده و مانند کتاب مرحله به مرحله باشد. متاسفانه برخی از همکاران ما به دلیل تعجیل در کار به نتیجه مطلوب نمی‌رسند در حالی که کار باید به صورت اصولی و با دقت انجام شود. به طور کلی کاری که در آن دقت، آگاهی و دلسوزی وجود داشته باشد ماندگار و برند خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر