/
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

همهٔ تلاش‌های سه قوه بسیار پایین‌تر از تراز حاج قاسم است

مسئول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس: بارها پیش آمده که مسئولان قوهٔ قضائیه برای صدور حکم متناسب و برخورد قاطع با تروریست‌ها، دستاویز قانونی قابل‌قبولی ندارند. قانون‌گذاری می‌تواند دست دستگاه قضا را بسیار بازتر کند همهٔ تلاش‌های سه قوه بسیار پایینتر از تراز حاج قاسم است. هرچه قانون شدیدتر و بازدارنده‌تر در این حوزه از طریق مجلس مصوب شود، ما شاهد اتفاقات ناگواری مثل آنچه در مورد شهید فخری‌زاده رخ داده نخواهیم بود.
کد خبر : ۳۳۸۴۷
به گزارش نبض نفت، مسئول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس  در مورد خصوصیات اخلاقی شهید سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی حرف بی‌سند از کسی قبول نمی‌کرد و خود نیز بر پایهٔ سند و تحلیل دقیق سخن می‌گفت.

ایشان در ادامه اظهار داشت:در طول ۲۰ سال مأموریت بزرگ شهید سلیمانی، همیشه برای تحلیل‌ها پایهٔ علمی و مستند و منطقی می‌خواست و خود نیز مستند سخن می‌گفت. ایشان در ادامه بیان داشت: شهید سلیمانی در خلال مذاکره و فضای مثبت موجود کشور نسبت به مذاکره، با من تماس گرفت تا به ظریف که در حال مذاکره بود، با اشاره به قدم‌زنی اخیر او با کری، پیام بی‌اعتمادی به دشمن را گوشزد کنم و تأکید کنم که دارند با «دشمن» مذاکره می‌کنند.

وی در این تماس از جزئیات همکاری آمریکا و کاخ سفید با داعش سندهایی ارائه کرد و از آقای ظریف درخواست کرد این پیام را به کری منتقل کند: که آماده ایم تمام اسناد و صوت ضبط‌شدهٔ جلسهٔ مذاکره نظامیان بلند پایه آمریکایی با سران داعش و صورت مذاکره و توافق‌های پشت‌پرده و دیگر اطلاعات نشستی که در موصل داشتند را در اختیار آمریکا بگذاریم!

دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به فضای اندیشه ای سلسله جلسه‌های «دوشنبه‌های اندیشه» افزود:

 در زمانی که کارشناس در وزارت خارجه و متمرکز بر موضوع عراق بودم، شهید سلیمانی از ما می‌خواست تازه‌ترین کتاب‌هایی که دربارهٔ منطقه نوشته شده، خریداری شود و اطلاعات آن در اختیار او قرار گیرد.در حالی که تیمساران معمول جهان به خواندن خبرنامه‌های کوتاه بسنده می‌کنند.

نتیجه اینکه در جلسه‌های دبیرخانهٔ شورای عالی، با وجود حضور افراد از طبقه‌های گوناگون نظام، همیشه به‌روزترین و عمیق‌ترین و دقیق‌ترین تحلیل‌ها را شهید سلیمانی ارائه می‌کرد و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها داشت.

امیرعبداللهیان با تأکید بر نقش مهم پارلمان کشورها و وجود خلأ قانونی در زمینهٔ مقابله با تروریسم در جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهای دیگر ، به پیچیدگی پدیدهٔ تروریسم اشاره کرد و گفت:

«سازمان‌های بین‌المللی با نگاه‌های خاص سیاسی و اعمال فشار بر کنشگران منطقه و جهان، قانون‌هایی بین‌المللی تدوین کرده‌اند، و می‌کوشند با نام‌های مختلف به نام مبارزه با پولشویی و مبارزه با قاچاق و تروریسم، به همهٔ جزئیات در دل کشورها حتی محرمانه‌ترین اطلاعات دسترسی پیدا کنند

وی جلسه‌های دوشنبهٔ اندیشه را که با همت «مرکز راهبری برهان» و با استفاده از ظرفیت کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی برقرار شده، بستری مناسب برای کمک به جبران این  فقر قانون‌گذاری دانست، و افزود: بارها پیش آمده که مسئولان قوهٔ قضائیه برای صدور حکم متناسب و برخورد قاطع با تروریست‌ها، دستاویز قانونی قابل‌قبولی ندارند، و این قانون‌گذاری می‌تواند دست دستگاه قضا را بسیار بازتر کند، تأمین‌کنندهٔ بازدارندگی باشد، و ارزش‌های اسلامی را از مصدرهای غنی اسلامی به مرحلهٔ اجرا و ابلاغ برساند.

امیرعبداللهیان در پایان، در پاسخ به پرسشی دربارهٔ سهم مجلس در انتقام سخت، بر دو نقش نظارتی و قانون‌گذاری مجلس تأکید کرد. او با اشاره به پروندهٔ ویژه‌ای که آیت‌الله رئیسی در قوهٔ قضائیه برای شهادت سپهبد سلیمانی باز کرده و سفرهایی که به عراق داشته و مستندهایی که جمع‌آوری کرده، و نیز با بیان این نکته که دولت و وزارت خارجه تلاش‌هایی در عرصهٔ بین‌الملل کرده‌اند، خروجی همهٔ کوشش‌های سه قوه را بسیار پایینتر از تراز حاج قاسم دانست.

وی مسئولیت اصلی مجلس را متوجه وظیفهٔ قانون‌گذاری این نهاد دانست و گفت:

«هرچه قانون شدیدتر و بازدارنده‌تر در این حوزه از طریق مجلس مصوب شود، ما شاهد اتفاقات ناگواری مثل آنچه اخیرا در مورد شهید فخری‌زاده رخ داده نخواهیم بود. وقتی خلأ قانونی باشد، مانند شکاف‌های امنیتی از آن سوءاستفاده خواهد شد، و افرادی که می‌خواهند عامل یا آمر باشند، برایشان حاشیهٔ امنی ایجاد می‌کند. مجلس می‌تواند اقدامات بزرگی انجام دهد.»

مسئول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در ادامه تکاپوی چهارماههٔ مجلس و دغدغه‌مندان برای اقدامی قانونی در سالگرد شهید سلیمانی را مطرح نمود، و اظهار امیدواری کرد که به خواست خدا، بخش نخست این اقدام در این مناسبت به سرانجام برسد.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر