/
۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸

انجام عمليات "هات تپ" در انبار نفت شهید رجایی بندرعباس

انجام عملیات هات تپ (انشعاب گیری گرم) توسط مهندسان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه تهران در انبار نفت شهید رجایی بندرعباس با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۳۳۹۴۹
به گزارش نبض نفت به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، سعید فولادوند رئیس نگهداری و تعمیرات خط شركت گفت: بنا به درخواست مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و دستور مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، مبنی بر انجام عملیات هات تپ در چهار نقطه از ورودی و خروجی بوستر پمپ های آن انبار، اقدامات اولیه برای جوشکاری و نصب اتصالات مربوطه و هماهنگی های لازم جهت اعزام گروه هات تپ از منطقه تهران بعمل آمد و انشعاب گیری گرم شامل ۲ مورد هات تپ با سایز ۲4 از خط اصلی ۳۰ اینچ و 2 مورد هات تپ با سایز ۱6 اینچ از خط اصلی ۲0 اینچ فرآورده نفتی بر اساس استانداردهای شرکت نفت و با رعایت کامل موازین ایمنی در حداقل زمان ممکن یعنی 16 ساعت صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه عملیات مذکور در راستای بهبود شرایط بهره برداری، افزایش توان ذخیره سازی و انتقال فرآورده های تولیدی شرکت پالایش و پخش نفت ستاره خلیج فارس انجام شد تاكيد كرد: اين پروژه با تلاش و همکاری علمی و عملی گروه هات تپ اعزامی از منطقه تهران، کارکنان واحدهای مهندسی نگهداری و تعمیرات خط و ترابری منطقه خلیج فارس، کارکنان واحدهای خدمات مهندسی، بهره برداری و ایمنی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان انجام شد.

به گفته وی منطقه تهران با توجه به در اختیار داشتن دستگاه های هات تپ و کارگاه مجهز به امکانات مورد نیاز، همواره پاسخگوی نیازهای سایر واحدهای صنعت نفت بوده است و نسبت به انجام این عملیات در نیروگاههای کشور نیز اقدام می کند.

رئیس نگهداری و تعمیرات خط منطقه تهران از انجام موفقیت آمیز پروژه های متعدد هات تپ (انشعاب گیری گرم) در مراکز مختلف انتقال نفت و سایر تأسیسات نفتی خبر داد و خاطرنشان ساخت: به موجب بهبود شرایط بهره برداری و افزایش فلوی ورودی به پمپ های مرکز انتقال نفت، اجرای عملیات انشعاب گیری گرم مطابق با استاندارد ها و دستورالعمل های فنی و زیست محیطی، در مراکز انتقال نفت بارها به اجرا در آمده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمامی عملیاتِ هات تپ در مناطق مختلف خطوط لوله در سایزهای بالای 2 اینچ را واحد تعمیرات خط منطقۀ تهران انجام می دهد، تصریح کرد: هات تپ (HOT-TAP ) عملیاتی است که شامل ایجاد برش و سوراخ جهت ایجاد یک انشعاب در خط لوله است، درحالی که آن خط، تحت فشار و در شرایط عملیاتی قرار دارد.

وی گفت: این عملیات به منظور تداوم بهره برداری از تاسیسات و جلوگیری از توقف خط در زمان انشعاب گیری انجام می شود و بزرگ ترین مزیتِ آن چنان که از نامش بر می آید انجام کار گرم روی خط لوله زنده است، به این ترتیب می توان در حالی که سیال به صورت جاری در لوله وجود دارد روی آن انشعاب گیری انجام داد.

وی یادآور شد : بدون ایجاد هزینه های گزاف و اتلاف وقت و به وجود آمدن خرابی و صدمات می توان در نهایتِ امنیت و دقت ، انشعابات جدید را ایجاد نمود و این برترین مزیت شیوۀ مذکور است و عدم نیاز به خارج سازی تجهیزات از حالت سرویس دهی را نیز می توان به آن اضافه کرد یعنی نیازی به تخلیه و یا خاموش کردن تجهیزات در حین انجام کار نمی باشد .

فولادوند هدف اصلی از این عملیات را ایجاد اتصالات لازم بر روی خطوط به همراه جلوگیری از پیدایش هر گونه وقفه در فرایند و جریان کار دانست و اذعان داشت: عملیات هات تپ در کنار سایر خدمات خطوط لوله از جمله فرایندهایی است که ماهیت منحصر به فرد آن را از سایر روش های تجربی و سنتی انشعاب گیری که مستلزم قطع جریان و توقف روندهای موجود بودند معاف می دارد و در هات تپ خطوط لوله یا مخازن از لوله زنده و حاوی مواد سیال درون آن انشعاب گیری انجام می شود.

وی با بیان اینکه تأمین و نصب قطعات به دست توانمند نیروهای داخلی و بدون هیچگونه هزینۀ اضافی انجام می پذیرد، سرویس دهی به تمامی مناطق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران را از نکات حائز اهمیت این عملیات برشمرد.

وی انجام هات تپ در موقعیت های دور از امکانات کارگاهی را از موارد قابل تأمل نامید و تعمیر، نگهداری، سرویس و آماده به کار بودن تجهیزات را از مشخصات مهم این فرآیند ذکر و اضافه کرد: برخی قطعات در کارگاههای تراشکاری و بخش دیگری نیز مانند پکینگ ها از بازار تهیه و نصب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تنوع کاری در بخشِ هات تپ و پراکندگی و وسعت موقعیت آن توجه وافری به این امر شود و با تخصیص نیرو و امکانات بیشتر عملیات های این چنینی را با اطمینان بالا و بدون نقص به سرانجام رسانیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر