/
۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

پیش فروش ۳ ماهه محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی با وجود تحریم

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: در شرایطی که کشورهای متخاصم تحریم های ناجوانمردانه ای را علیه اقتصاد ایران، صنعت پتروشیمی و حتی افراد فعال در این صنعت اعمال کرده اند، بسیاری از محصولات تولیدی پتروشیمی ایران تا ۳ ماه پیش فروش شده اند.
کد خبر : ۳۳۹۹۰
نبض نفت - احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: صنعت پتروشیمی، امروز پیشران اقتصادی کشور است و همه اذعان دارند که این صنعت می تواند با جلوگیری از خام فروشی، اقتصاد ما را نجات دهد.

وی افزود: در شرایطی که کشورهای متخاصم تحریم های ناجوانمردانه ای را علیه اقتصاد ایران، صنعت پتروشیمی و حتی افراد فعال در این صنعت اعمال کرده اند، بسیاری از محصولات تولیدی پتروشیمی ایران تا 3 ماه پیش فروش شده اند و این یک بالندگی و حرگت ارزشمند است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی تصریح کرد: درحالی که در بقیه صنایع کشور رشد چندانی را شاهد نبوده ایم، اما در صنعت پتروشیمی ظرفیت از 68 میلیون تن در سال گذشته به 85 میلیون تن در سال جاری رسیده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال 1400 به تولید 100 میلیون تن در پتروشیمی خواهیم رسید؛ امسال 10 طرح پتروشیمی با ظرفیت 17 میلیون تن افتتاح خواهد شد و در سال 1400 نیز 12 طرح دیگر به بهره برداری می رسد.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "فروش داخلی محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته 700 هزار تن افزایش داشته، گفت: این میزان افزایش فروش داخلی، 650 میلیون دلار ارزش داشته است اما دغدغه ما این است که این فروش داخلی به دست مصرف کننده واقعی برسد؛ در حالی که دلالانی با عنوان تولیدکننده پایین دستی که بعضا شرکت های کاغذی دارند، فعالیت می کنند.

وی افزود: در زمینه عرضه محصولات در بورس کالا نیز همواره در تمام محصولات، عرضه بیشتر از کف تعیین شده بوده و در 8 ماهه سال 99، معامله در بورس کالا حدود 25 درصد افزایش داشته است؛ اما با وجود افزایش معاملات اما بخشی از این خوراک به دست مصرف کننده واقعی نرسیده و قرار است پالایش اساسی در سامانه بهین‌یاب انجام شود تا تولیدکنندگان کاغذی حذف شوند. 

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی تصریح کرد: PET به میزان 14 درصد نسبت به سال 98 بیشتر در بورس معامله شده؛ همچنین پلی پروپیلن 7 درصد و پی وی سی 20 درصد افزایش معاملات در بورس داشته اند.

وی ادامه داد: از سال 97 تاکنون 75 درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی را در نیما عرضه کردیم و 25 درصد بقیه را صرف واردات تجهیزات و اجرای طرح ها کردیم؛ همچنین صادرات ما بین 25 تا 30 درصد صادرات غیر نفتی است اما 40 درصد از ارز نیما را تامین کرده ایم.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "در 6 ماه نخست امسال 73 درصد از ارز صادراتی پتروشیمی از طریق سامانه نیما به اقتصاد کشور بازگشته"، گفت: از سال 92 تا 6 ماهه سال 99، به میزان 76 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات پتروشیمی برای کشور ایجاد شده و در داخل نیز 30 میلیارد دلار محصول به فروش رسیده است؛ همچنین 12.5 میلیون تن کود شیمیایی و اوره به ارزش 3.3 میلیارد دلار با قیمت های تکلیفی به بخش کشاورزی فروخته شده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر