/
۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
مدیریت تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی:

برنامه پساتحریم صنعت پتروشیمی تدوین شده است

معاون وزیر نفت با تأکید بر مدیریت تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی گفت: نقشه راه این صنعت در پساتحریم با جزییات دقیق تهیه شده است و به محض وقوع اتفاقات مثبت در حوزه بین‌الملل، به‌طور دقیق می‌دانیم که چه اقدام‌هایی انجام دهیم.
کد خبر : ۳۳۹۹۳
به گزارش نبض نفت، بهزاد محمدی امروز (یکشنبه، هفتم دی‌ماه) در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران درباره تأثیر تحریم‌ها بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران گفت: تنوع‌بخشی بازارهای صادراتی یکی از اهداف مورد نظر این شرکت است و باید تلاش کرد ضمن توسعه حجمی و زنجیره به همان نسبت نیز در جهت پایداری صنعت گام برداشته شود. در حال حاضر محصولات زیادی به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود، منتها باید سبد صادراتی محصولات را گسترش، اتکای صادراتی خود به برخی از کشورها را کاهش و بازارهای خود را توسعه دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با روی کارآمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و احتمال بازگشت آمریکایی‌ها به برجام،‌ این موضوع چقدر بر فعالیت‌های صنعت پتروشیمی اثر خواهد گذاشت، افزود:‌ البته هنوز چیزی مشخص نیست؛ همه چیز سیاه و سفید است اما امیدواریم اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد،‌ این تغییر در دو حوزه انتقال دانش فنی و جذب سرمایه خارجی باشد. با توجه به اینکه بنا داریم عدد جذب سرمایه را در این صنعت از ۸۰ میلیارد دلار به ۱۸۰ میلیارد دلار برسانیم، به طبع اگر سرمایه‌گذار خارجی باشد و این فضا ایجاد شود تا بتواند سرمایه‌گذاری کند به‌طور قطع مثمر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای دوران پساتحریم دارید، گفت: نقشه این صنعت با جزییات دقیق تهیه شده است و به محض اینکه اتفاقات مثبتی در حوزه بین‌المللی بیفتدف به‌طور دقیق می‌دانیم که باید چه‌کار کنیم. اینها به جزییات طراحی شده است.

پالس‌های مثبت شرکت‌های خارجی

محمدی درباره اینکه آیا تعدادی از شرکت‌های خارجی مذاکره با شرکت‌های پتروشیمی را از سر گرفته‌اند، تصریح کرد: زمزمه‌هایی در این مورد ایجاد شده است، اما در عمل با هیچ شرکتی وارد مذاکره نشده‌ایم. تنها در محیط خصوصی بیرون از تعدادی از هلدینگ‌ها شنیده‌ام که پالس‌های مثبتی از شرکت‌های خارجی دریافت کرده‌اند.

معاون وزیر نفت در مورد اینکه آمریکا درصدد اعمال تحریم‌های دوباره علیه ایران است و آیا احتمال سخت‌تر شدن تحریم‌ها را در طرح‌های پتروشیمی در نظر گرفته‌اید، گفت:‌ عادت نداریم در محیط آرام با شرکت‌های خارجی کار کنیم. همیشه این موضوع‌ها وجود داشته است. ماه گذشته نیز من و بسیاری از شرکت‌های صنعت پتروشیمی تحریم شدند. باید به این موضوع توجه کنید که هیچ زمانی فضا برای ما فضای راحتی نبوده است.

وی با بیان اینکه باید به خروجی تحریم‌ها در مورد اثرگذاری آن توجه کنیم، افزود: منظورم از خروجی، میزان تولید، ظرفیت، تنوع محصولات و ارزآوری این صنعت است. در هر حال مشکلات کم نیست و با آن درگیر هستیم و تحریم‌ها در برخی بخش‌ها اثر مالی منفی گذاشته است، اما تا امروز توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم، به نحوی که درآمد این صنعت از آنچه برنامه‌ریزی شده است نیز بیشتر محقق شد.

تشدید تحریم‌ها ما را متزلزل نمی‌کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در هر حال تحریم‌ها بوده و هست. حال شاید گشایشی با آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ایجاد شود، یا اینکه وضع ثابت بماند، اما در هر حال در شرایط آرام نیستیم که تحریم‌های دوباره به ما شوکی وارد و ما را متزلزل کند.

محمدی درباره ارزآوری صنعت پتروشیمی در ۹ ماهه امسال گفت:‌ آمار فروش صنعت پتروشیمی هر ماه به‌روز می‌شود. نزدیک به ۳۰ درصد به سامانه نیما ارز تزریق شده است که اثر مثبت آن در اقتصاد ملی به‌طور کامل مشهود است.

وی درباره بالانس و موازنه خوراک پتروشیمی‌ها در طرح‌های جدید پتروشیمی افزود: این موضوعی نیست که بخواهیم به آن ورود کنیم، اما در جریان اقدام‌های مدیریت برنامه‌ریزی وزارت نفت هستیم که در حال پیگیری این موضوع هستند، اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این مورد خیلی ورود نمی‌کند و تمام خوراک‌هایی که تخصیص داده می‌شود با برنامه‌ریزی و رعایت موازنه است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره حضور پتروشیمی‌ها در بورس اظهار کرد: صنعت پتروشیمی نزدیک به ۳۰ درصد در بورس کشور مشارکت داشته و به همین نسبت نیز در سود آنها سهیم است،‌ اما سازوکارهای فعالیت در این بخش را سازمان بورس تعیین می‌کند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی دخالتی در این موضوع ندارد.

توسعه صنعت پتروشیمی ایران متناسب با مدل جهانی

وی با بیان اینکه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به هیچ عنوان به دنبال بازی با اعداد نیستیم و فعالیت‌ها در این صنعت پویاست،‌ گفت: آماری که در پتروشیمی می‌بینید، مبتنی بر واقعیت موجود است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تنوع پایه محصولات پتروشیمی اظهار کرد: تلاش شده است متنوع‌سازی محصولات افزایش یابد، زیرا یکی از عوامل پایداری صنعت پتروشیمی ضمن ایجاد بازارهای متنوع، تنوع محصولات است که با سرعت در این مسیر حرکت می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود: هم‌اکنون مدل توسعه صنعت پتروشیمی ایران متناسب با دنیاست و با برنامه‌ریزی که با وزارت نفت و شخص وزیر نفت در حال انجام است، به دنبال تدوین توسعه صنعت پتروشیمی کشور متناسب با بازارهای جهانی و تقاضا و نیاز داخلی هستیم، زیرا در غیر این صورت محکوم به فنا هستیم.

محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش مصرف گاز، تأمین خوراک مجتمع‌هایی که از خوراک گازی استفاده می‌کنند با مشکل مواجه شده است، گفت: صنعت گاز توانسته تا امروز این موضوع را مدیریت کند و تا این زمان نیز تأثیر جدی از این ناحیه نداشته‌ایم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر