/
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

اندازه‌گیری هم‌زمان جریان نفت، گاز و آب با MPFM در میدان آذر

آزمایش میدانی هم‌زمان جریان نفت، گاز و آب برای نخستین بار با استفاده از دستگاه MPFM در میدان نفتی آذر انجام شد.
کد خبر : ۳۴۰۵۹
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی نفت ایران، برای نخستین بار آزمایش میدانی جریان نفت، گاز و آب با دستگاه MPFM (multi-phase flow meter) پس از بررسی مطالعات شرکت سازنده و مهیا کردن امکانات اجرای آن در مجموعه بالادستی شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر ازسوی شرکت عملیات اکتشاف در یکی از چاه‌های میدان آذر انجام شد.

نتایج به‌دست‌آمده از اندازه‌گیری این ابزار با خروجی دیگر تجهیزات اندازه‌گیری مقدار تولید، بسیار نزدیک است به‌طوری که اختلاف میان نتایج برای مقدار نفت کمتر از سه درصد و برای مقدار گاز کمتر از پنج درصد گزارش‌ شده است.

با توجه به آزمایش موفقیت‌آمیز این ابزار، امکان استفاده از این فناوری در اندازه‌گیری مقدار تولید چاه‌های دیگر هم وجود دارد. دستگاه MPFM ابزاری برای اندازه‌گیری مقدار تولید سه فاز نفت، گاز و آب به‌طور هم‌زمان است. این ابزار برای انجام این اندازه‌گیری از یک منشأ حاوی رادیواکتیو اشعه گاما بهره می‌برد. از مزایای استفاده از این فناوری به‌عنوان جایگزین دیگر تجهیزات اندازه‌گیری مرسوم می‌توان به اندازه‌گیری لحظه‌ای و ٢۴ساعته نرخ نفت و گاز بدون وقفه در تولید چاه، بی‌نیازی به ابزارهای اندازه‌گیری مرسوم (تجهیزات آزمایش چاه)، کاهش زمان جابه‌جایی تجهیزات، کمتر شدن هزینه عملیات، حفظ تولید و پایش مداوم و مهم‌تر از همه ایمنی بیشتر و کاهش ریسک‌های عملیاتی اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر