/
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

دورنمای تیره و تار بازار نفت در نیمه اول ۲۰۲۱ از نظر اوپک

دبیرکل اوپک در جلسه‌ای با حضور متخصصان اوپک و متحدانش اعلام کرد خطرات بسیاری برای بازارهای نفت در نیمه اول ۲۰۲۱ وجود دارد.
کد خبر : ۳۴۱۸۷
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، دبیرکل اوپک یک روز قبل از اجلاس اوپک پلاس برای گفتگو در مورد سطح تولید در ماه فوریه گفت خطرات بسیاری را برای بازارهای نفت در نیمه اول 2021 پیش‌بینی می‌کند.

وی این اظهارات را در جلسه‌ای با حضور متخصصان اوپک و متحدانش اعلام کرد. اجلاس ماهانه اوپک ‌پلاس امروز، چهارم ژانویه، برگزار می‌شود.

اوپک و متحدانش در دسامبر تصمیم گرفتند 500 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه به تولید خود اضافه کنند. این تصمیم بخشی از طرح افزایش تدریجی سالانه 2 میلیون بشکه در روز به تولید نفت اوپک پلاس بود ولی برخی اعضای این ائتلاف با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا، نیازی به افزایش بیشتر تولید نمی‌بینند.

 عربستان یک رویکرد محافظه‌کارانه‌تر را در اجلاس قبلی پیشنهاد داده بود ولی امارات و روسیه افزایش سریع‌تر تولید را ترجیح می‌دهند.

 دبیر کل اوپک گفت:« محدودیت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورها هنوز باقی است و نگرانی در مورد گسترش ویروس جهش یافته کرونا وجود دارد».

 وی گفت اقتصاد جهان می‌تواند در نیمه دوم 2021 رشد بالایی داشته باشد ولی سال ها طول می‌کشد بخش‌هایی مانند سفر، گردشگری، تفریحات و اقامتگاه ها به سطح قبل از بحران کرونا بازگردند.

با سقوط تقاضا برای سوخت به خاطر قرنطینه‌های جهانی کرونا، ائتلاف اوپک پلاس مجبور شد تولید نفت خود را در 2020 بسیار پایین بیاورد که در تاریخ بی‌سابقه بود.

 اوپک پلاس در ابتدا 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کرد و بعد این کاهش تولید را تا 7.7 میلیون بشکه در روز پایین آورد و بالاخره از ابتدای ژانویه به 7.2 میلیون بشکه در روز رساند.

بارکیندو گفت انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت توسط کشورهای در حال توسعه افزایش یابد و در 2021 به 95.9 میلیون بشکه در روز برسد. پیش‌بینی می شود اقتصاد جهان 4.4 درصد در سال جدید رشد داشته باشد.

با وجود اینکه ساخت واکسن کرونا خوشبینی نسبت به بازار را افزایش داده ولی افزایش تقاضا هنوز هم نمی‌تواند تا حدود 100 میلیون بشکه در روز قبل از بحران کرونا افزایش یابد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر