/
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه:

زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری برای معامله گاز در بورس انرژی فراهم می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه این کمیسیون، دولت مکلف شد سال آینده زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم را برای عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس انرژی پیش‌بینی کند.
کد خبر : ۳۴۳۴۰
به گزارش نبض نفت، رحیم زارع، امروز (یکشنبه، ۲۱ دی‌ماه) در نشست خبری به تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه پرداخت و گفت: براساس مصوبه این کمیسیون، سال آینده دولت مکلف شد همسو با تجاری‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم برای عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را در بورس انرژی پیش‌بینی کند که آیین‌نامه اجرایی آن باید ازسوی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در هیئت وزیران تصویب شد.

وی به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره اصلاح ساختار بودجه و رابطه مالی دولت و وزارت نفت اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران مکلف است برای تعیین سهم خود از میدان‌های در حال تولید در کشور به تفکیک میدان بر مبنای مواردی مانند ارائه دقیق هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای میدان‌های در حال تولید، هزینه‌های بهره‌برداری از میدان‌های در حال تولید، بازپرداخت اصل و فرع بدهی و تعهدها، نوسازی تأسیسات و تجهیزات تولیدی، بهره‌برداری، انتقال و ذخیره‌سازی عمل کند. این سهم از نظر مالیاتی با نرخ صفر و معاف از سود سهام محاسبه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: برای اصلاح ساختار بودجه مقرر شد رابطه مالی نفت و دولت به گونه‌ای تنظیم شود که سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت مانند طرح‌های دیگر در قالب ردیف‌هایی مشخص شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر