/
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

آمادگی ایران برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میان تهران و بغداد

وزیر نیرو گفت:‌ در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق آمادگی داریم که امکان تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را بین دو کشور فراهم کنیم تا از این طریق بخش‌های خصوصی دو کشور بتوانند با امکان بیشتری طرح‌های خود را به اجرا دربیاورند.
کد خبر : ۳۴۳۸۷
نبض نفت - رضا اردکانیان, وزیرنیرو امروز با حضور در آئین آغاز به‌کار چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق که با حضور مدیران عالی‌ رتبه دو کشور و تنی چند از فعالان اقتصادی در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، افزود: در زمینه انرژی، برق و گاز و همچنین منابع آبی، آمادگی داریم توافق‌های انجام شده را عملیاتی و همچنین توافقنامه‌های جدیدی را در چارچوب موافقت‌نامه‌های قانونی موجود تدوین کنیم و همکاری‌های دو کشور در این دو عرصه نیز توسعه پیدا کند.

وی افزود: این اجلاس بعد از شش سال وقفه، امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود و مصادف با نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس است که این شهادت و سالگرد را به پیشگاه رهبران، دولت و مردم دو کشور دوست و برادر تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

اردکانیان گفت: امید است این اجلاس که با حضور فعال هیئت بلندمرتبه عراقی و ایرانی در بخش‌های دولتی و خصوصی ادامه خواهد یافت و با مذاکرات دو جانبه دو هیئت به امضای اسنادی در توسعه همکاری‌ها منجر خواهد شد، مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری را هموارتر کند.

وزیر نیرو اضافه کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و سفر نخست وزیر فعلی و نخست وزیر سابق عراق به تهران و توافق‌هایی که در سطوح عالی میان رهبران دو کشور انجام گرفته امید است کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی بتواند طرح‌های اجرایی مربوط به عملی کردن منویات رهبران سیاسی دو کشور را به نتیجه برساند.

وی گفت: برای توسعه مناسبات تجاری نیازمند موافقت‌نامه‌های متعددی از جمله اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل، تعرفه ترجیحی، همکاری‌های گمرکی و توافق‌هایی از این دست هستیم که امیدواریم مراحل تدوین، ‌امضا و پیگیری‌ آنها در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر نیرو گفت: بحث توسعه خطوط مواصلاتی بین دو کشور و تسهیل امر حمل و نقل از جمله حمل یک سره کالا نقش مهمی در توسعه روابط تجاری خواهد داشت، امیدواریم با مذاکرات پیش رو و جلساتی که وزیر تجارت عراق با وزرای ایرانی و مقام‌های مسئول و همچنین با معاون اول رئیس جمهوری در خلال سفر خواهند داشت، قدم‌های خوبی نیز در این عرصه برداشته شود.

وی افزود: در عرصه مسائل بهداشتی و درمانی، آمادگی داریم ضمن عملیاتی کردن توافق‌های قبلی، در زمینه مبارزه با بیماری کووید 19 هم در این ایام از امکاناتی که در کشور ما فراهم است خواهران و برادران عراقی نیز بهره‌مند باشند.

اردکانیان گفت: به عنوان جمهوری اسلامی ایران، عمران و آبادانی و مصالح کشور خودمان را در عاری شدن منطقه از حضور بیگانگان می‌دانیم و این امر مستلزم توسعه توانایی‌های مردم منطقه در رفع حوادث و نیازهای خودشان است.

وی ادامه داد: از این حیث در راستای مصالح کشور ایران و همچنین منطقه آمادگی و اشتیاق داریم که همه تجربیات،‌ دانش و تخصص خود را در جهت رفع نیازهای همسایگان خود در طبق اخلاص عرضه کنیم که حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و تولید کنندگان ایرانی در بازارهای کشورهای همسایه دقیقا از همین سیاست و راهبرد سرچشمه می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم هر چه وسیع‌تر و سریع‌تر،‌ همسایگان ما به خوداتکایی در رفع نیازهای تخصصی خود برسند، همانگونه که ما این مسیر را در چهار دهه گذشته با وجود جنگ نظامی و جنگ اقتصادی تحمیلی و همه تحریم‌ها پشت سر گذاشتیم و دستاوردهای ارزنده ای داشتیم، با اشتیاق این توانمندی‌ها و تجربیات را در راستای مصالح خود و منطقه به خواهران و برادران خود در کشورهای همسایه عرضه می‌کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امیدواریم این اجلاس نقطه روشنی در زمینه توسعه روابط اقتصادی باشد تا در آینده نزدیک شاهد به بار نشستن نتایج آن در عرصه کار و فعالیت در دو کشور باشیم.

*امکان رفع موانع مبادلات تجاری با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال

"علاء احمد الجبوری" وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: امروز برای رفع موانع و مشکلات موجود در صدر هیئتی به تهران آمدیم تا در کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری‌های دو کشور شرکت و موضوعات مهم اقتصادی دو کشور را با هم بررسی کنیم.

 وی اضافه کرد: شرایط و مسائل اقتصادی در دنیا بعد از همه‌گیری کرونا فضای متفاوتی را نسبت به دوره قبل از این بیماری ایجاد کرده که بر این اساس لازم است توافقنامه‌های اقتصادی با توجه به داده‌های موجود و نسبت به شرایط حاضر بازنگری شود‌.

به گفته رئیس عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و عراق، حضور هیئت بلندپایه عراقی در این اجلاس نشان‌دهنده جدیت این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا موانع موجود و نیازهای فنی کشور عراق را شناسایی و برطرف کرده و اقدامات لازم را به صورت عملیاتی انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم با توافقات انجام شده بتوانیم نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مشخص کنیم تا شرایط و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات داشته باشیم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به کشورهای دارای منابع نفتی یادآور شد: امروز در شرایط همه‌گیری کرونا کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به نفت است با چالش روبرو بوده و کشورهایی که در راستای اتکا به منابع غیر نفتی حرکت کرده بودند موفقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال گفت: امروز در دنیا اقتصاد دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می‌توانیم در استفاده از اقتصاد دیجیتال و مبادلات تجاری موانع را بررسی و به این مسئله توجه کنیم.

وزیر تجارت عراق به چهارمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به روابط مهم جمهوری اسلامی ایران و عراق، هر دو کشور می‌توانند با به اشتراک گذاری تجربیات و دانش‌های فنی خود به یکدیگر کمک کرده تا در مسائل مهم اقتصادی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

الجبوری در پایان سخنان خود گفت: جغرافیا و جایگاه سیاسی کشورهایی که در کنار دریا ساکن هستند می‌تواند فرصت خوب و موثری برای همکاری‌های مهم و سودمند باشد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر