/
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸

بی ثباتی در قیمت خوراک واحدهای تولیدی روغن

عدم رعایت اخلاق تجاری و صنفی چهار پالایشگاه روغن سازی و عرضه نامناسب خوراک در بورس کالا، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در صنایع پایین دستی و زنجیره روغن و فرآورده‌های نفتی شده است .
کد خبر : ۳۴۳۹۵
به گزارش نبض نفت، مدیرعامل شرکت آذر روان ساز، با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری خوراک روغن پایه گفت: متاسفانه روند تعیین قیمت لوبکات که برای چهار پالایشگاه روغن سازی تعریف شده است، با قیمتهای سلیقه‌ای در بورس کالا عرضه می شود .

مهرداد سعادت در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خوراک گفت: بر اساس مکانیزم تعیین شده برای پالایشگاه های روغن سازی، قیمت لوبکات بر مبنای افزایش ۱۵ درصدی قیمت جهانی نفت کوره محاسبه گشته که پیشنهاد صنایع پایین دستی ملاک عمل قرار دادن این مبنای قیمتی برای تعیین نرخ روغن پایه است که متاسفانه این مبنای محاسباتی توسط چهار پالایشگاه روغن سازی رعایت نشده و بورس کالا نیز با قیمت‌های سلیقه‌ای همراهی کرده و توان رقابتی واحدهای تولیدی روغن سازی را دستخوش مشکلات متعددی کرده اند .

وی با اشاره به عرضه و صادرات ارزان تر روغن پایه خارج از بورس توسط چهار پالایشگاه روغن سازی ادامه داد : این شرکت‌ها اخلاق تجاری و حرفه‌ای را رعایت نکرده و روغن پایه خود را کمتر از قیمت عرضه شده در بورس کالا صادر می کنند .

سعادت در پایان پیشنهاد نمود مکانیزمی برای تعیین قیمت ایجاد گردد که بر مبنای آن ثبات قیمتی حداقل شش ماه بر بازار حاکم گردد تا واحدهای تولیدی روغن با شرایط تثبیتی قیمت به فعالیت تولیدی خود بپردازند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر