/
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
وزیر نفت:

بیدبلند خلیج فارس نماد شکست تحریم آمریکا علیه ایران

وزیر نفت گفت: بهره برداری از طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نماد شکست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه مردم ایران است.
کد خبر : ۳۴۶۱۵

نبض نفت - بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه مراسم افتتاح طرح بزرگ پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس در بهبهان افزود: تیم ترامپ فکر کرد با تحریم ایران و به خصوص تحریم صنعت نفت که شدیدترین نوع تحریمها  را تجربه کرد  از پای در می آییم اما قوی تر از گذشته شدیم  هر چند آنان مردند و به زباله دان تاریخ پیوستند.

وی افزود: گر چه حجم سرمایه گذاری هایمان  در این مدت کم شد ولی هیچ طرحی به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف  و معطل نشد و کارهایمان را  به بهترین وجه به پیش بردیم و امید در دلمان بیش از گذشته تقویت شد. وزیر نفت تاکید کرد: ابر پروژه پالایشگاه گاز بید بلند نمایش توانمندی و استقامت ملی است  و با برنامه ریزهای انجام شده امیدوارم تا سال  ۱۴۰۱ همه فلرها( گازهای همراه استخراج نفت) خاموش شود.

وی گفت: امسال به اندازه ۲.۵ برابر پارس جنوبی ظرفیت گاز کشور افزایش پیدا کرد اما در عین حال از مردم خواهش میکنیم در مصرف گاز یک درجه دمای خانه های خود را پایین بیاورند تا همه ما از جمله صنعت از  گاز بهره مند شوند.

 وزیر نفت در ادامه گفت: تعهد  این وزارتخانه در سال ۱۳۹۹  اجرای ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و با ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن  است که امروز  شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

زنگنه  با اشاره به عظمت طرح پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس اظهار داشت: ارزش و درامد سالانه این طرح بیش از  ۱.۵ میلیارد دلار  در سال خواهد بود که در نوع خود یک ابر پروژه است.

وی  با اشاره به اینکه  پالایشگاه گاز بید بلند مبدا صنعت گاز ایران است افزود: پالایشگاه اول گاز به ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب پالایش در روز  در سال ۱۳۵۰  احداث شد که همان تولیدات هم از طریق خط لوله ای که به آستارا کشیده شده بود به شوروی صادر می شد.

وی در ادامه با اشاره به زمان طراحی ساخت این پالایشگاه گفت: این طرح  در دهه ۸۰  طراحی شد و  در آن دهه  مطالعات جامعی در خصوص جمع آوری نفت و گاز خوزستان انجام دادیم و بعد از بحثهای زیاد به این نتیجه رسیدیم که لازم است تاسیسات جامع و بزرگی برای فراورش گاز در خوزستان  احداث کنیم.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: جنابعالی هم در اوایل دولت یازدهم بر اهمیت این موضوع تاکید کردید و به همین خاطر اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت زیرا موضوع سوختن گازهای همراه نفت یا فلر جزو مسائل تاریخی صنعت نفت بود  و سالها بود که این کار مطرح ولی به دلایل متعدد اجرا نمی شد.

وزیر نفت گفت : خوشبختانه با افتتاح این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که تا پایان سال  ۱۴۰۱  هیچ گازی همراه با استخراج نفت در مشعلها سوزانده نشود  و بیش از ۹۵ درصد گازها جمع آوری و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: بخشی از طرح آماک ( جمع آوری گازهای همراه با نفت) در دولت اصلاحات انجام شد و  بخشی از آن در سفر قبلی رییس جمهوری  به خوزستان به بهره برداری رسید.

زنگنه اضافه کرد: طرح « NGL   ۳۲۰۰ » در سال آینده به بهره برداری می رسد و با افتتاح آن تمام گازهای غرب  کارون  جمع آوری و  فرآورش شده و به عنوان یک محصول به بندر امام منتقل می شوند.

وزیر نفت گفت  طرح NGL۳۱۰۰  نیز در ایلام احداث خواهد شد که در سال  ۱۴۰۱ به نتیجه می رسد و یک پتروشیمی  با ظرفیت یک میلیون تن در منطقه دهلران احدث.

وی گفت : طرح پالایشگاه  بید بلند خلیج فارس از لحاظ حجم سرمایه گذاری،  پیچیدگی فرآیند، ظرفیت فرآیند و ورودی و خروجی آن  برای جمع آوری گازهای همراه نفت  یک طرح بی نظیر است و  البته در کلان این طرح، توسعه منطقه ای نیز در نظر گرفته شده است.

زنگنه گفت: این یک طرح مادر است که فرزندان برومندی در پایین دست آن هم وجود دارد و  این طرح خوراک پتروشیمی بندر امام و  خوراک اولفین و پلی اتیلن  پتروشیمی گچساران را تامین می کندکه بیش از یک میلیون اتان ازاین پالایشگاه به گچساران منتقل می شود.

وی گفت : همچنین با سرمایه گذاری هزار و ۵۰ میلیون دلاری یک مرکز تولید پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در گچساران و  یک مرکز تولید پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در دهدشت احداث می شود.

وزیر نفت گفت : همچنین در ادامه این طرح ۲ طرح دیگر  شامل یک مینی پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در روز با خوراک پنتان پلاست  در این منطقه  احداث می شود.

وی گفت: با کامل  شدن ظرفیت پالایشگاه گازی بید بلند  ۳.۵ تن اتان ، بوتان، پروفان و پنتان پلاست تولید خواهد شد  و عللاوه بر آن گاز متان هم در بید بلند تولید و به عنوان گاز شیرین به خط سراسری تزریق می شود.

زنگنه  با اشاره به توافق این وزارتخانه  با هلدینگ خلیج فارس  برای اجرای یک طرح دیگر افزود: در سال ۹۷ قرارداد این طرح امضا شد که بر اساس گازهای مشعل در شرق کارون جمع آوری می شود.

وی اضافه کرد: این طرح نیز با سرمایه گذاری  ۱.۱  میلیارد دلار  اجرا خواهد شد.

وزیر نفت تاکید کرد: خوزستان همواره یکی از نقاط تمرکز توسعه فعالیتهای صنعت نفت بوده و در حال حاضر در کنار توسعه میادین آزادگان  و یاد اوران  چهار قرار داد I.P.C  با سرمایه گذاری بیش از ۴.۶ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی خوزستان امضا شده است.

به گفته وی ۱۶ قرارداد هم برای نگهداشت و  توسعه میدانهای در حال بهره برداری خوزستان  با حجم  سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلار در حال اجراست که زمینه ساز به کار گیری زنجیره ای از پیمانکاران بومی و اشتغالزایی است.

وی گفت: در این قراردادهای نگهداشت در واقع ۸۰ درصد تجهیزات باید توسط پیمانکاران در داخل  کشور تامین شوند.

 وزیر نفت به فعالیتهای اجتماعی این وزارتخانه در استانهای نفتی هم اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۹۹  پروژه مسئولیت اجتماعی  با اعتباری باغ بر یک هزار و ۸۰۰  میلیارد تومان  اجرا شده است.

وی گفت: در این مدت بیش از ۶۵۹ پروژه نیز در حوزه آموزشی ، بهداشتی، راه و برقرسانی ، طرحهای هادی روستایی  و خدماتی،  تکمیل  ومورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی در پایان با تقدیر از متخصصان صنعت نفت و گاز کشور گفت: طرح پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس یک طرح ۱۰۰ درصد ایرانی  است که صندوق توسعه ملی نقش مهمی  در موفقیت آن ایفا کرده است.

پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت وبینار مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر