/
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
معاون وزیر نفت در امور گاز:

تولید روزانه گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسید

معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اینکه افزایش تولید گاز در کشور صرف بخش گرمایش می‌شود و تولید ثروت ندارد، اظهار کرد: تولید روزانه گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسیده است.
کد خبر : ۳۴۶۶۵
به گزارش نبض نفت، حسن منتظرتربتی امروز (شنبه، چهارم بهمن‌ماه) در نشست خبری در بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از افزایش تولید روزانه گاز طبیعی در کشور خبر داد و گفت: ایران تولیدکننده عمده گاز است و در همین روزها مجموع تولید گاز کشور به حدود هزار میلیون مترمکعب در روز  معادل حدود روزانه ۶ میلیون بشکه نفت رسیده که رقم قابل توجهی است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد، تصریح کرد: مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. در بخش نیروگاهی نیز روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد مترمکعبی گاز در کشور

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ظرفیت پالایش گاز کشور هم‌اکنون روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب است و ظرفیت روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز نیز در کشور وجود دارد.

تربتی اظهار کرد: هرچند تولید گاز افزایش می‌یابد، اما این موضوع به ثروت در کشور تبدیل نمی‌شود، زیرا عمده این مقدار گاز در بخش‌های گرمایشی در داخل کشور مصرف می‌شود، بنابراین تلاش داریم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهینه‌سازی مصرف هم پا به پای تولید گاز پیش برویم تا اقدام‌های خوبی در عرصه بهینه‌سازی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: به هر حال پدیده‌ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و ما خوشبختانه این شانس را در کشور داشتیم که مخزنی به نام پارس جنوبی داشته باشیم و امروز هم این مخزن را به حداکثر تولید رساندیم و این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و ما باید روی موضوع بهینه‌سازی هم کار ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اکنون زمینه‌های مختلفی در بخش نیروگاه‌ها برای بهینه‌سازی ایجاد شده است، اظهار کرد: در بخش صنایع و بخش‌های خانگی کارهایی در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنبال می‌شود؛ زمینه نرم‌افزاری از بابت موضوع فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف و سخت‌افزاری از باب نوع ساخت ساختمان‌ها و وصل تجهیزاتی که گازسوز هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر