/
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

وعده زنگنه برای توقف سوزاندن گازهای مشعل به دولت سیزدهم موکول شد

وعده وزیر نفت برای توقف سوزاندن گازهای مشعل و جمع آوری کامل آنها در دولت دوازدهم به دولت سیزدهم موکول شد.
کد خبر : ۳۴۶۹۵
نبض نفت - سالهاست شاهد هدررفت گاز در مشعل‌های فلرینگ هستیم. اگرچه طرح‌های موفقی چون آماک به‌منظور جمع‌آوری و استفاده از این گازها و جلوگیری از هرزرفتگی و آلودگی محیط زیست اجرایی شد اما طرح‌های ناموفقی چون جمع‌آوری و تخصیص این گازها برای تولید برق نیز در مرحله طرح و روی کاغذ باقی ماند.

اخیرا شاهد بهره برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت کشور بودیم که این پروژه، نقش مهمی در جمع آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوزانده شدن آن دارد که در صورت  بهره برداری کامل از ظرفیت های این پالایشگاه، به گفته وزیر نفت، از سوزانده شدن 60 درصد گازهای همراه نفت جلوگیری خواهد شد. در حال حاضر از 40 درصد ظرفیت این پالایشگاه استفاده می شود.

زنگنه در مراسم بهره برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در خصوص زمان توقف سوزاندن گازهای مشعل گفت: "تا پایان سال 1401 هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد و بیش از 95 درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شده استفاده می‌شود."

این در حالی است که وزیر نفت مهرماه سال 96، در سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در این خصوص گفته بود: " ظرف چهار سال آینده باید مسئله جلوگیری از سوختن گازهای مشعل را عملیاتی کنیم که امیدواریم در اواخر این دولت موفق شویم گازهای همراه در حال سوختن قابل ذکری نداشته باشیم. طرح‌های متعددی در این زمینه مثل NGL3100 ،NGL3200، بیدبلند 2 و NGL خارک در دست اجرا هستند که البته کافی نیست و ما باید با استفاده از روش‌های موفق، از سوزاندن گازهای همراه نفت جلوگیری کنیم."

در واقع وعده وزیر نفت برای جلوگیری از سوزانده شدن گازهای مشعل تا پایان دولت دوازدهم محقق نخواهد شد و این مهم به دولت سیزدهم موکول می شود و شرط آن هم تکمیل و بهره برداری به موقع از پروژه های متعددی ازجمله NGL3200 و NGL31oo در دولت آینده است.

در ابتدای دولت، مسئولان دیگری نیز وعده هایی در خصوص متوقف شدن سوزاندن گازهای مشعل در دولت دوازدهم داده بودند، ازجمله 30 شهریورماه سال 96 «غلامرضا بهمن نیا» مدیر وقت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز اعلام کرد که در صورت اجرای برنامه‌های مصوب، سال 98 سوزاندن گازهای مشعل خاتمه می‌یابد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر