/
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸

بومی‌سازی محصول دانش‌بنیان کابل مولتی لیر

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی از نمونه بومی‌سازی شده یک محصول راهبردی مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و ژتروشیمی رونمایی کرد.
کد خبر : ۳۴۷۱۱
 نبض نفت - علیرضا کلاهی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران در حاشیه سومین روز بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به موفقیت شرکت دانش‌بنیان کابل ابهر در بومی‌سازی کابل مولتی لیر گفت: این کالا جزو نخستین محصولات دانش‌بنیان در صنعت کابل ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: به‌طور سنتی صنعت نفت از کابل‌های با روکش سرب استفاده می‌کند و علت آن آلودگی خاک در محیط‌های نفتی است، خاک این مناطق آلوده به مواد هیدروکربنی، شیمیایی و روغنی است که می‌تواند به کابل آسیب بزند، به همین دلیل کابل‌های به‌کار رفته در این محیط‌ها روکش سربی دارند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی سرب حذف شده است و به جای آن از چند لایه پلیمری و فلزی استفاده می‌شود که این فناوری در خاورمیانه جدید است و متخصصان داخلی موفق به تولید آن برای نخستین بار شده‌اند.

کلاهی، صرفه اقتصادی، کاهش استفاده از سرب و کاهش آلودگی زیست‌محیطی را از جمله مزایای این نوع کابل برشمرد و گفت: سبکی و کاهش شعاع خمش این نوع کابل سبب تسهیل کابل‌کشی و افزایش سرعت این فرآیند می‌شود، همچنین تولید این نوع کابل زمان کمتری می‌برد.

وی با بیان اینکه امروزه بیشتر کابل مورد نیاز کشور و صنعت نفت از داخل تأمین می‌شود، اظهار کرد: این شرکت در حال مذاکره با صنعت نفت کشور برای استفاده از کابل مولتی لیر به جای کابل سربی است، همچنین کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان کشورهای هدف برای صادرات این محصول هستند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران، در صورت استفاده از این نوع کابل، افزون بر ارزان‌تر بودن خود کابل نسبت به کابل‌های سربی، هزینه کابل‌کشی نیز ارزان‌تر است.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر