/
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

بومی‌سازی سامانه نظارتی در منطقه آغار و دالان

سامانه نظارتی رادیو PMP کانادایی با تلاش متخصصان منطقه عملیاتی آغار و دالان به روش مهندسی معکوس و با صرفه‌جویی یک میلیارد ریالی بومی‌سازی شد.
کد خبر : ۳۴۷۶۲

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مصطفی پالیزیان، رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان گفت: تا پیش از این ارتباط تلفنی مراکز جمع‌آوری، تفکیک و ایستگاه‌های گازی و بعضی از پست‌های نگهبانی این منطقه از طریق رادیوهای مایکروویو PMP کانادایی برقرار می‌شد، اما این سیستم به دلیل تحریم‌ها از چرخه پشتیبانی شرکت تولیدکننده خارج شد و تأمین قطعات آن نیز امکان‌پذیر نبود.

وی افزود:  فناوری انحصاری، نبود قطعات یدکی حیاتی و اهمیت برقراری دائمی ارتباط تلفنی مراکز عملیاتی، کارشناسان ما را بر آن داشت تا با مهندسی معکوس این مشکل را برطرف کنند.

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان درباره طراحی و برنامه‌نویسی این سامانه اظهار کرد: برای بومی‌سازی این سامانه ابتدا سیگنال‌های ارتباطی بین پردازنده سیستم و دستگاه سوپروایزری از طریق دستگاه لاجیک آنالیزر ثبت و در ادامه با کمک دانش تحلیل سیگنال دیجیتال و نرم‌افزار متلب با صرف ۱۳۰ نفر ساعت کار، تجزیه و تحلیل شد و سپس با استفاده از نرم‌افزار Visual Studio و نیز خدمات ویندوزی و زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ (C#) بر بستر شبکه TCP/IP پیاده‌سازی و به شبکه داخلی منطقه آغار و دالان وصل شد.

پالیزیان با اشاره به قابلیت‌های این تجهیز گفت: امکان پوشش کامل منطقه از طریق شبکه داخلی و کاهش زمان قطعی و تردد کمتر، امکان اضافه کردن ویژگی‌هایی از قبیل گزارشگیری، پایش میزان توان دریافتی ایستگاه‌ها، هشدار قطع و رفع اشکالات نرم‌افزاری سیستم به‌صورت اتوماتیک از جمله مزیت‌های دستگاه جدید نسبت به نمونه قبلی است.

وی با اشاره به نبود نمونه مشابه این تجهیز در کشور افزود: خرید این تجهیز در شرایط تحریم یک میلیارد ریال بار مالی داشت اما کارشناسان ما با تکیه بر دانش بومی توانستند با رمزگشایی و مهندسی معکوس بدون هزینه این سامانه را برنامه‌نویسی کنند و زمان آزمایش ۶ ماهه آن را با موفقیت به پایان برسانند.

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان با اشاره به اینکه بومی‌سازی این دستگاه ازسوی میلاد یزدانی از کارشناسان اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات منطقه عملیاتی و با همراهی دیگر کارشناسان این اداره با صرف ۳۰۰ نفرساعت در طول دو ماه انجام گرفته است، یادآور شد: پیش از این نیز دستگاه پروگرامر بیسیم‌های دستی، خودرویی و مکان ثابت شرکت سوئدی Ericsson ازسوی این گروه ساخته شد.

منطقه عملیاتی آغار و دالان از مناطق عملیاتی پنجگانه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین در استان فارس قرار دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر