/
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

نمایشگاه بیست و پنجم؛ نمایشگاهی تمام ایرانی

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی در هفته نخست بهمن ماه برگزار شد که در مقایسه با دوره‌های پیشین، نمایش متفاوتی را در کارنامه این رویداد مهم صنعت نفت ایران ثبت کرد.نمایشگاه امسال جدای از تغییر زمان برگزاری آن که چندین بار به تأخیر افتاد، به لحاظ کمّی و کیفی نیز شرایط متفاوتی را تجربه کرد، شرایطی که شاید تحریم و کرونا از مهم ترین فاکتورهای آن محسوب می شدند.
کد خبر : ۳۵۱۵۵

 نبض نفت این نمایشگاه امسال به واسطه همه گیری شیوع ویروس کرونا، از واژه بین المللی، تنها حضور نمایندگان ایرانی شرکت های خارجی را با خود یدک کشید! ولی به رغم تمامی این مسایل که حال و هوای نمایشگاه امسال را به‌طور کامل تغییر داده بود، شرایط برخلاف پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌های پیش از برگزاری نسبت به کیفیت برگزاری آن، سبب نارضایتی در خانواده بزرگ صنعت نفت و گاز نشد.

سایه ویروس کرونا اگرچه به تمامی، بر نمایشگاه حاکم بود، اما حضور نسبتاً قابل‌توجه شرکت‌های داخلی در نمایشگاه امسال، به رغم شرایط موجود، نویدبخش آن بود که رخوت و رکود، هنوز دامن‌گیر این صنعت نشده و کفه ترازو به نفع ساخت داخل که شعار امسال نمایشگاه بود، سنگین‌تر است!

برای نخستین بار نمایشگاه نفت و گاز، نمایشی تمام‌ایرانی بود! این مهم در همه حوزه‌ها و بخش‌ها به‌خصوص حوزه‌های فنی و مهندسی تجلی یافته بود، به‌گونه‌ای‌ که حجم وسیعی از نمایشگاه را شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری که عموماً شامل نخبگان جوان و دانشگاهی بودند، تشکیل می‌دادند.

از سوی دیگر، فعالان و شرکت‌های تولیدکننده قطعات و تجهیزات صنعت نفت و گاز در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی، در غیاب شرکت‌های خارجی، حضور فعال‌تری داشتند و به قول مدیران این شرکت‌ها، توانستند در غیاب شرکت‌های خارجی، خودی نشان دهند و  امکان ظهور و بروز بیشتری داشته باشند.

این گزارش، تلاشی است اگرچه اندک، در جهت آگاهی از آنچه در نمایشگاه بیست و پنجم در نبود شرکت های خارجی و زیر سایه سنگین کرونا و تحریم گذشت! با هم گزارش خبرنگار شرکت ملی گاز ایران از این رویداد بین‌المللی نفتی و گازی را پی می‌گیریم.

 

                                                  *******************************

گاز پیشران توسعه در کشور

ما در این سال‌ها بالاترین رقم‌های افزایش تولید گاز را داشته‌ایم، اما رشد مصرف ۱۵ درصدی گاز در استان تهران و ۱۲ درصدی این انرژی پاک در کل کشور را کسی نمی تواند پاسخ دهد.

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب، اظهار داشت: این میزان مصرف، ما را مجبور به ایجاد محدودیت در گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها کرده و این در حالی است که این مشکل با دو درجه کاهش دما در منازل، برطرف می شود.

وی در حالی که گاز را پیشران توسعه می خواند و با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف سوخت باید مورد توجه باشد، ادامه داد: این اعمال محدودیت قطعاً در تولید کشور تاثیرگذار خواهد بود، در حالی که صرفه جویی در بخش خانگی این امکان را فراهم می آورد تا بخش تولید در کشور همچنان فعال باشد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان و تکیه بر آنها برای توسعه صنعت نفت در دستور کار است، گفت مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی سازی صنعت نفت و گاز، فعال کردن شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) است که اگر فعال شوند، همه بخش ها فعال خواهند شد؛ چراکه این شرکت ها مولد و محرک تقاضا هستند، یعنی می توانند مولد ده ها هزار میلیارد تومان کالا و خدمات باشند.

وزیر نفت در پایان بار دیگر، خواستار صرفه‌جویی در مصرف گاز شد و گفت: تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و تولید روزانه گاز خام کشور از مرز هزار میلیون مترمکعب گذشته، اما رشد مصرف بیش از این‌ها بوده و به همین دلیل، از مردم می خواهیم تا با بهینه مصرف کردن گاز به بخش صنایع بیشتر کمک کنند.

وابستگی حداقلی در تأمین کالا از خارج کشور

هرچه که ما در تولید گاز تلاش کنیم، تا نتوانیم بهینه‌سازی را نهادینه و مصرف را مدیریت کنیم، تولید به تنهایی جوابگوی نیاز ما نخواهد بود.

در نخستین روز از این رویداد بزرگ صنعت نفت و گاز، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه با بیان این مطلب، به بین‌المللی بودن نمایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: البته شاید این بین‌المللی بودن در معنا از این قرار است که ان‌شاءالله توانمندی‌های ایران و شرکت‌های ایرانی به تمام دنیا معرفی شود؛ از این رو که امسال، عمده تمرکز در نمایشگاه بین‌المللی بر روی کالاهای داخلی و تولید داخل است و شعار آن هم نفت ملی، کالای ایرانی است.

وی با بیان این که خوشبختانه اتفاقات خوبی در سال‌های گذشته در بحث تولید داخل رخ داده، گفت: به‌ویژه در بحث صنعت گاز، ما وابستگی حداقلی را به تأمین کالا از خارج از کشور داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایران را در زمینه صنعت گاز یک بازار بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این بازار در عین حال، شاخص خوبی برای تولیدکنندگان است که اگر بتوانند کارهای خود را به صنعت گاز کشور بفروشند و در این صنعت، کاربری داشته باشد، در خارج از کشور نیز می‌توانند با همین شاخصه‌ای که شرکت ملی گاز ایران، مشتری ماست، بازاریابی بسیار خوبی را انجام دهند.

وی در پایان، بار دیگر اظهار داشت: این روزها، نیاز بهینه‌سازی مصرف گاز بسیار مشهود است و نشان می‌دهد که هرچه که ما در تولید گاز تلاش کنیم، تا نتوانیم بهینه‌سازی را نهادینه و مصرف را مدیریت کنیم، تولید به تنهایی جوابگوی نیاز ما نخواهد بود.

«ما می‌توانیم»؛ باور درونی صنعت نفت

امسال بازدید مسئولین شاید به پاس شعار نمایشگاه: «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» پررنگ تر از سال های گذشته بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی از کسانی بود که سرزده به نمایشگاه آمد و در حاشیه بازدید از آن، گفت: شعار «ما می‌توانیم»باید باور درونی ما در صنعت نفت باشد،

وی ادامه داد: همچنین این بخش نیازمند حمایت دانش‌بنیان‌هاست، چنین حرکت‌هایی (حمایت از ساخت داخل) باید در دهه‌های گذشته نیز ایجاد می‌شد، زیرا در سال‌های اخیر این‌گونه نیازها در صنعت نفت احساس می‌شد، امیدوارم کارهایی که امروز انجام شده سرعت بگیرد.

رئیس مجلس به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اینکه صنعت نفت و گاز مهم‌ترین پیشران صنعت در کشور است، اشاره و تصریح کرد: همچنین بخش ساخت داخل به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نیاز دارد.

قالیباف عنوان کرد: نیازمند آن هستیم که در بحث مربوط به فاینانس‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت تحرک بیشتری داشته باشیم، همچنین باید بیش از گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شده و همکاری‌های نزدیک صنعت نفت با دانشگاه‌ها و بخش‌های‌ خصوصی بیشتر شود.

 

 

نمایشگاه نفت؛ نماد بی‌تاثیری تحریم‌ها

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، دیگر مسئولی که روز سوم به دیدار این نمایشگاه داخلی آمد، در حاشیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نفت امسال نماد واقعی «ما می‌توانیم» است و به معنای واقعی کلمه، بی‌اثر بودن تحریم‌ها را نشان داد، زیرا بزرگ‌ترین پروژه‌های نفتی و گازی را در دوران تحریم اجرا کردیم.

جهانگیری افزود: در گذشته عنوان می‌شد که هیچ تجهیزاتی در بخش کمپرسور نمی‌توانیم استفاده کنیم مگر اینکه از خارج وارد شده و دارای استانداردهای بین‌المللی نیز باشند، اما امروز کمپرسورهایی که در خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک که طرحی راهبردی در صنعت نفت است استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد بتواند پروژه‌های بزرگ نفتی همچون پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس را افتتاح و راه‌اندازی کند، اما این پروژه افتتاح شد تا نمادی برای دوره تحریم ایران باشد. جهانگیری با بیان اینکه پس از تحریم، صادرات نفت ما بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت، گفت: در این مدت وزارت نفت ایستادگی کرد، زمستان به پایان می‌رسد و روسیاهی آن می‌ماند برای کسانی که همراهی نکردند و در چنین شرایطی چوب لای چرخ دولت گذاشتند!

کلام آخر

امسال نمایشگاه در تسخیر و گرمای شرکت‌های ایرانی قرار داشت و این مهم بی‌شک به افزایش اعتماد به نفس شرکت‌های ایرانی و دیده شدن بیشتر آنها کمک کرد. نمایشگاه امسال می‌تواند به ارتقای توان رقابتی شرکت‌های ایرانی در مقابل شرکت‌های خارجی کمک کند.

افزون بر این، آنچه در نمایشگاه امسال حرف نخست را می‌زد، تخصص و مهارت بود. نمایشگاه امسال حرکت خوبی برای تخصصی شدن نمایشگاه، هدفمند شدن و تأثیرگذاری بیشتر آن برای رفع نیازها و ضرورت‌های صنعت نفت و گاز ایران بود که امید است در سال‌های بعد با برطرف شدن محدودیت‌ها و حضور شرکت‌های خارجی، این رویکرد بیشتر و با گستره و نگاه بین‌المللی تداوم یابد.



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر