/
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱

احداث یک عسلویه جدید در مکران

قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: پروژه گوره جاسک تقریبا با تامین بیش از ۹۶ درصد تجهیزات و کالاهای ایرانی در شرایطی است که تا انتهای سال به نقطه روشن و احتمالا راه اندازی فاز نخست می رسد.
کد خبر : ۳۵۲۵۸

علی جعفرزاده با بیان اینکه مخازن پایانه به صورت BOT بوده و تقریبا با تغییر مدیریتی که صورت گرفته روال بهتری دارد ورقه ها تامین شده است و اکسین که تامین کننده ورق است از بحث تامین لوله خارج شده و ظرفیت خالی پیدا کرده که بتواند ورقه مخازن را تامین کند قرارداد منعقد شده و به زودی تولید ورقه های مخازن انتهای خط را شروع می کند.

به گفته وی طرح گوره به جاسک به لحاط ملی بودن و استراتژیک بودن قطعا راهبردی ترین پروژه حال حاضر وزارت نفت است، نخست اینکه عنوان طرح ملی، عزم ملی را به خود اختصاص داده و دوم اینکه به ‌عنوان طرح اولین‌ها شناخته شده است، زیرا بیشترین رکورد عملیات اجرایی، استفاده از ولوهای ۴۲ اینچ، استفاده از شیرهای کنترلی با تازه‌ترین استانداردهای روزآمد دنیا و بسیاری دیگر از تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای نخستین‌ بار در این طرح ملی به‌کار گرفته شده است.

قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با اشاره به دیگر مزایای اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه سواحل مکران که دارای زیرساخت های خوبی همچون دسترسی به آب های آزاد دارد توسعه در آن منطقه برای رسیدن به دسترسی به آب های آزاد و ساخت پالایشگاه و پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از شرکت ها اعلام آمادگی کردند.

به گفته جعفرزاده با اجرای پروژه گوره-جاسک علاوه بر پایانه خارک امکان دسترسی به آب‌های آزاد برای صادرات نفت خام را داریم، علاوه بر آن این امکان فراهم می‌شود که بتوانیم صادرات سایر فرآورده‌ها غیر از نفت‌خام هم داشته باشیم و در واقع شاهد احداث یک عسلویه جدید در مکران هستیم.

وی ادامه داد: جزیره خارک را برای صادرات داشتیم اما اکنون به دو نقطه که یک نقطه که به طور مستقیم به آب های آزاد دسترسی دارد افزایش دادیم. در خارک تنها نفت خام صادر می شود اما در جاسک با راه اندازی پایانه چون صنایع پایین دستی احداث می شود سایر فراورده ها را می توانیم از طریق آب های آزاد صادر کنیم.

قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با تاکید بر اینکه مهم ترین دلیل اجرای این طرح هم توسعه سواحل مکران و هم دسترسی به آب های آزاد بدون هیچ دغدغه ای بوده است، در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این طرح می توانیم تنگه هرمز را دور بزنیم گفت: شاید از نظر سیاسی اهمیت داشته باشد چراکه تنگه هرمز دور زده می شود اما دور زدن تنگه هرمز یکی از کم اهمیت ترین بخش ها در اجرای این پروژه بود چراکه سایر بخش ها که ما بتوانیم یک عسلویه جدید در مکران ایجاد کنیم اهمیت بیشتری دارد.

جعفرزاده با اشاره به صرفه جویی ارزی این پروژه اظهار کرد: بودجه این پروژه ۲ میلیارد یورو است که باید گفت هزینه های احداث پروژه به شدت کاهش یافته و تقریبا بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ یورو که تقریبا تمام هزینه پروژه می شود صرفه جویی ارزی شده و مهم ترین پولی که باید برای تامین کالا از کشور خارج می شد حدود ۵۰۰ میلیون یورو بوده که الان در چرخه داخل جذب شده است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر