/
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

رشد 47 هزار و 787 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در یک روند رو به افزایش با رشد 47 هزار و 787 واحد روبرو شد.
کد خبر : ۳۵۲۸۴

نبض نفت -  بورس اوراق بهادار تهران که امروز اولین روز محدودیت در دامنه نوسان را به چشم خود دیده، در یک روند رو به رشد هفته کاری را آغاز کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 47 هزار و 787 واحد به رقم یک میلیون و 262 هزار و 203 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با افزایش 12 هزار و 557 واحد به رقم 435 هزار و 617 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 20 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 7.9 میلیارد سهام و حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 1.2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 13 هزار و 436 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 8 هزار و 681 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس به بیش از 22 هزار و 117 میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل 3.9 درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 2.9 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 3.2 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 4.5 درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس 3.2 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای شاخص‌ساز به ترتیب شامل پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری غدیر بودند.

امروز نمادهای پرتراکنش شامل شستا، زرماکارون، توسعه و عمران امید، لیزینگ پارسیان، بانک تجارت، دارویی برکت و سرمایه‌گذاری سیمان تأمین بودند.

 در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با رشد 334 واحد به رقم 17 هزار و 873 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 224 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 2.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 810 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 681 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، هلدینگ معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان و صبا تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و بیمه پاسارگاد یبشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل تهیه غذای دنا آفرین فدک، چوب خزر کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، ذغال سنگ پروده طبس، دامپروری ملارد شیر و پتروشیمی ارومیه بودند.

امروز اولین روز اجرای دستورالعمل جدید دامنه نوسان در بورس شامل حداکثر کاهش 2 درصد منفی و حداکثر افزایش 6 درصد مثبت بوده است. همچنین امروز نماد هپکو به نام تپکو بعد از حدود 6-5 ماه باز شد و در فرابورس در بازار پایه قابل معامله شد.

کارشناسان مرتب می‌گویند سرمایه گذاری در بورس حتماً باید از پس‌انداز صورت گیرد و در یک چشم انداز 6 ماهه تا یک ساله انجام شود که خرید و فروش سهام حتماً با مطالعه، تحقیق و مشورت با افراد امین و کاردان صورت گیرد و سهام شرکت‌های ارزنده، شرکت‌های بنیادی و شرکت‌هایی که به صورت هلدینگی اداره می‌شوند و خود سهام چندین شرکت دیگر را در اختیار دارند، صورت گیرد.

وضعیت امروز پالایش یکم نشان می‌دهد، ارزش هرواحد سرمایه‌گذاری از 10 هزار تومان گذشت و از زیان خارج شد و 10 هزار و 288 تومان شد.

همچنین کسانی که تازه وارد هستند، توصیه شده است، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که فهرست 200 صندوق سرمایه گذاری در سامانه فیپیران در سازمان بورس اعلام شده است، اقدام کنند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر